جهانسیاست

بریتانیا مقامات و یک نهاد چینی را بدلیل نقض حقوق اویغورها تحریم کرد

بریتانیا روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ چهار مقام چینی و یک شرکت ساختمانی را به دلیل نقض حقوق بشر علیه جامعه اویغور در ترکستان‌شرقی (سین کیانگ) تحریم کرد.

این بخشی از اقدامات هماهنگ برخی کشورهای غربی برای فشار بر پکن در مورد نقض حقوق‌بشر علیه تورکان اویغور است.

به گزارش رویترز، اوایل روز دوشنبه، ایالات متحده تحریم دو مقام دیگر چینی مرتبط با نسل‌کشی تورکان اویغور را اعلام کرد و اتحادیه اروپا نیز چهار مقام چینی از جمله یک مدیر ارشد امنیتی را تحریم کرد.

همچنین بخوانید: وزرای خارجه اتحادیه اروپا با تحریم چین بدلیل نقض حقوق تورکان اویغور موافقت کرد

بریتانیا بارها شکنجه، کار اجباری و عقیم سازی را که می گوید علیه “اویغورهای مسلمان” در “مقیاس صنعتی” در منطقه سین کیانگ چین انجام می شود، محکوم کرده و امروز نیز هنگام وضع تحریم‌ها انتقادات خود از پکن را مطرح کرد.

فعالان و کارشناسان حقوق سازمان ملل گفته اند که حداقل ۱ میلیون اویغور در اردوگاه هایی در منطقه دور افتاده غرب بازداشت شده اند. بر اساس داده‌های وزارت خارجه آمریکا ۲ تا ۳ میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های تورک و مسلمان در اردوگاه‌های کار اجباری در وضعیت نگران کننده‌ای نگهداری می‌شوند. فعالین اویغور این رقم را ۵ تا ۶ میلیون نفر ذکر می‌کنند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، به پارلمان گفت: “من امروز می توانم به مجلس [عوام] بگویم که چهار فرد ارشد چینی را که مسئول نقض حقوق بشر علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ هستند و این نقض همچنان ادامه دارد”، مشمول تحریم ها می شوند.

بریتانیا همان چهار مقامی که اتحادیه اروپا تحریم کرده بود را تحریم کرد: چن مینگگو، مدیر دفتر امنیت عمومی سین کیانگ؛ وانگ مینگشان و وانگ جونژنگ، مقامات ارشد چین؛ زو هیلون، معاون سابق دبیر حزب کمونیست در سین کیانگ؛ و دفتر امنیت عمومی نیروی/ سپاه تولید و ساخت سین کیانگ.

دولت بریتانیا در بیانیه ای اعلام کرد که دارایی‌های این افراد و شرکت مسدود خواهند شد.

پکن در پاسخ به تحریم اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم ۱۰ مقام اتحادیه اروپا گرفته است؛ از جمله قانونگذاران اروپایی، اصلی ترین نهاد تصمیم گیری در سیاست خارجی اتحادیه اروپا معروف به کمیته سیاسی و امنیتی و دو اتاق فکر برجسته را تحریم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا