جهان

اتصال نیروگاه هسته‌ای اوکراین به شبکه برق کشور قطع شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد، به دنبال درگیری در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین، اتصال این نیروگاه به آخرین خط بیرونی برق کشور قطع شده است.

به رغم این که به نظر می‌رسید حضور ناظران آژانس بین المللی در نیروگاه زاپروژیا از خطرات برای این نیروگاه هسته‌ای کاسته شود، اما درگیری‌ها در اطراف آن باردیگر باعث تشدید نگرانی‌ها در این زمینه شده است.

دیدار گروسی از زاپورژیا؛ برخی بازرسان به‌طور موقت در بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا می‌مانند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای گفته است، هم اکنون این نیروگاه از یک خط برق با ولتاژ پایین‌تر برای ایمنی وادامه کار بخش‌هایی حیاتی مانند سیستم‌ خنک‌کننده و جلوگیری از ذوب هسته‌ای، استفاده می‌کند.

آقای گروسی اضافه کرده است، کارکنان ارشد اوکراینی به بازرسان آژانس در این نیروگاه گفته‌اند که چهارمین و آخرین خط عملیاتی شبکه از کار افتاده است.

نیروگاه زاپروژیا، که پنجمین تاسیسات نیروگاهی اتمی دنیا نیز هست، از نخستین روزهای حمله نظامی روسیه به اوکراین به کنترل نظامیان روس درآمد، ولی در شش ماه دوران جنگ، کارکنان فنی اوکراینی داخل این تاسیسات برای برپا داشتن آن کماکان فعالیت کرده‌اند.

یک مقام منصوب روسیه در این منطقه نیروهای اوکراینی را متهم کرد بامداد شنبه با گلوله باران مناطق نزدیک به نیروگاه زاپوریژژیا باعث تخریب یک خط انتقال برق اصلی شدند.

مدیریت شهری در انرودار، منطقه‌ای که نیروگاه زاپوریژژیا در آن واقع شده، در پستی در کانال رسمی تلگرام خود اعلام کرد: تامین برق مناطق تحت کنترل اوکراین به دلیل مشکلات فنی به حالت تعلیق درآمده است.

اوکراین و روسیه در چند هفته گذشته یکدیگر را به هدف قرار دادن این نیروگاه متهم کرده‌اند.

این نیروگاه و مناطق اطراف آن طی هفته‌های گذشته صحنه درگیری و بمباران بوده و بخش‌هایی از آن نیز آسیب دیده است؛ موضوعی که نگرانی‌ جامعه جهانی از نشت مواد رادیواکتیو و وقوع یک فاجعه هسته‌ای را برانگیخته است.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که نیروهای اوکراینی روز جمعه باردیگر تلاش کردند تا این نیروگاه را تصرف کنند.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید هواپیما و هلی کوپترهای این کشور نیروهای اوکراینی را وادار به عقب نشینی کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی هفته گذشته در پی لطمه شدیدی که به شبکه برق اوکراین و از کار افتادن چهار رآکتور آن وارد شد، به جهانیان و به‌ویژه به اروپاییان هشدار داد که به سختی از یک «فاجعه تشعشعات رادیواکتیو» رهایی یافتند و سایه این تهدید هولناک همچنان بر سر جهانیان برقرار است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا