ایران

آزار و کتک‌ زدن معلولان ذهنی در مرکز نیلوفران آبی بوشهر؛ آغاز رسیدگی قضایی پس از یک‌سال

ویدیویی از برخورد خشونت‌آمیز با افراد دارای معلولیت ذهنی در یک مرکز نگهداری واقع در بوشهر منتشر شده که دادگستری این استان می‌گوید مربوط به «یک سال پیش» بوده اما پرونده کیفری برای این مرکز تازه در دستگاه قضایی باز شده است.

«کمپین معلولان» بخش‌هایی از یک ویدیوی ۲۰ دقیقه‌ای از مرکز نگهداری «نیلوفران آبی» را در اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن چند نفر از کارکنان این مرکز، افراد دارای معلولیت ذهنی را کتک و سیلی می‌زنند و به زور می‌خواهند دست و پایشان را به تخت ببندند.

بر اساس گزارش کمپین معلولان، این افراد در این مرکز علاوه بر اینکه تحت آزار و بدرفتاری «وحشتناک» قرار گرفتند، دچار سوءتغذیه هم هستند و از نظر بهداشتی وضعیت بسیار بدی دارند.

کمپین معلولان در ادامه یادآور شده است که این مرکز به معلولان ذهنی «غذاهای دون شأن انسانی» و «خوراکی‌های تاریخ‌گذشته، گندیده و مضر» می‌دهد و به‌جای استفاده از پوشک، از پارچه‌های کهنه و مشمای پلاستیکی برای پوشینه کردن آن‌ها استفاده می‌کند.

این کمپین که پیگیر حقوق افراد دارای معلولیت در ایران است، با خطاب قرار دادن سازمان بهزیستی نوشت: «آیا از دلایل حذف فیلم‌های مرکز در چند روز اخیر خبر دارید؟ آیا بازرسان بهزیستی این فیلم‌ها را ندیده‌اند؟ چه برخوردی شده و چرا هنوز صاحب امتیاز خلع ید نشده است؟»

سازمان بهزیستی تاکنون به این ویدیو واکنشی نشان نداده است اما مهدی مهرانگیز، رییس کل دادگستری استان بوشهر، روز شنبه ۱۴ مرداد به خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه گفت که فیلم مربوط به ضرب و جرح کودکان معلول در بوشهر، مربوط به «مرداد سال گذشته» است.

مهرانگیز مدعی شد همان زمان همراه دادستان، معاونش و مدیرکل بهزیستی بوشهر از مرکز نگهداری کودکان معلول نیلوفران آبی بازدید کرده و «فردی» که در فیلم معلولان را کتک می‌زند هم در همان مرداد ماه، «از مرکز اخراج شده است».

اما در این ویدیو دست‌کم دو مرد و دو زن دیده می‌شوند که مشغول بدرفتاری،‌ کتک زدن و اقدام برای «خفه کردن» کودکان دارای معلولیت ذهنی هستند.

رییس کل دادگستری بوشهر در ادامه گفت که صدور «دستور بازداشت» فرد مذکور و تشکیل پرونده کیفری برای مرکز نگهداری معلولان در سازمان بهزیستی و دستگاه قضایی، تازه امروز و پس از یک‌سال انجام شده است.

با وجود اینکه در فیلم منتشر شده رییس مرکز نیلوفران آبی هم هنگام برخورد خشونت‌آمیز با معلولان حضور دارد، اما مهرانگیز مدعی شد که این مرکز «وضعیت بهداشتی و امکانات مناسبی» دارد و نگهداری از کودکان در آن با وجود «مشکلات زیادی» که به همراه دارد هم مناسب است.

رییس کل دادگستری استان بوشهر همچنین گفت که در مرکز نیلوفران آبی، ۱۰۵ کودک دارای معلولیت ذهنی نگهداری می‌شوند.

با وجود دفاع این مقام قضایی از مرکز نگهداری نیلوفران آبی، کمپین معلولان از یک فرد دارای معلولیت این مرکز به نام «علیرضا حیدریان» نام برده که چند روز پیش هنگام بستنش به تخت، بر اثر شدت ضربات وارده دچار شکستگی در ناحیه دست شده و چون مسوولان مرکز نگهداری او ‌را به مرکز درمانی نبرده‌اند، دستش ورم کرده است.

صفحه اینستاگرامی کمپین یادآور شده که در آبان گذشته و فروردین امسال سه کودک دارای معلولیت این مرکز نگهداری به نام‌های «پری غلامی»، «ابراهیم شهنه‌پور» و «امیرمهدی مرادزاده» جان خود را از دست داده‌اند و از بهزیستی پرسیده که آیا درباره علت مرگ آن‌ها تحقیقی انجام شده است؟

این کمپین همچنین از بهزیستی خواسته درباره وضعیت پای یک فرد دارای معلولیت دیگر به نام «محمودجواد کاشانی» و اینکه «چه بر سرش آمده» اطلاع‌رسانی کند.

فاطمه مهرسای، مسوول مرکز توانبخشی معلولان ذهنی نیلوفران آبی است که در سال‌های گذشته کمک‌های مالی و مردمی فراوانی دریافت کرده که به گفته کمپین معلولان، باید درباره میزان آن و نحوه هزینه‌کردش اطلاع‌رسانی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا