جهان

جنگ اوکراین؛ پوتین نیروهای بازدارنده هسته‌ای را به حالت آماده‌باش در آورد؛ ناتو واکنش نشان داد

رئیس‌جمهوری روسیه روز یکشنبه هشتم اسفند در یک سخنرانی با استناد به «بیانیه‌های تهاجمی» رهبران ناتو و در واکنش به اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه مسکو، به نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور دستور داد تا در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

ولادیمیر پوتین در سخنان خود مدعی شد که مقامات ارشد ناتو «اظهارات خشونت‌آمیزی» علیه کشور ما بیان کرده‌اند و به همین خاطر به وزیر دفاع و فرمانده ستاد کل نیروهای نظامی دستور دادم تا یک «رژیم خدمات جنگی ویژه» را معرفی کنند.

او با اشاره به تحریم روسیه توسط کشورهای غربی گفت آن‌ها «رویکرد غیردوستانه‌ای» علیه اقتصاد روسیه در پیش گرفته‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در واکنش به اقدام رئیس‌جمهوری روسیه به «سی‌ان‌ان» گفت که تصمیم پوتین برای آماده‌باش هسته‌ای یک «لفاظی خطرناک و رفتاری غیرمسئولانه» است.

او اظهار داشت:‌در کنار آنچه که روسیه در خاک اوکراین و تهاجم تمام‌عیاری که علیه یک کشور مستقل انجام می‌دهد، تصمیم پوتین برای آماده‌باش هسته‌ای به وخامت اوضاع می‌افزاید.

کاخ سفید نیز در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد دستور آماده‌باش پوتین به نیروهای هسته‌ای بخشی از «الگوی مسکو برای ایجاد تهدید و با هدف توجیه تجاوز است» و این در حالی است که «روسیه در هیچ مقطعی از سوی ناتو تهدید نشده است.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» تصریح کرد: «روسیه از سوی اوکراین نیز در معرض تهدید قرار نگرفته است. این‌ها همه انگاره‌های رئیس‌جمهور پوتین است و ما در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد.»

تهدید اتمی پوتین در حالی است که حمله نیروهای نظامی این کشور به شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیز بنابر گفته‌های مقامات کی‌یف دفع شده است.

آمریکا می‌گوید طی چهار روز گذشته نیروهای روسی نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و اوکراینی‌ها با شجاعت مقابل آن‌ها ایستاده‌اند.

روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی خود را وارد خاک اوکراین کرده و حملات گسترده هوایی و موشکی به زیرساخت‌های این کشور انجام داده است.

بر اساس آخرین برآورد سازمان ملل، تاکنون ۳۶۸ هزار شهروند اوکراینی به کشورهای همسایه پناه آورده‌اند.

گزارش‌ها از خود روسیه نیز حاکی است که نیروهای امنیتی این کشور ۹۰۰ نفر از معترضان روسی به تهاجم نظامیان این کشور به اوکراین را بازداشت کرده و دسترسی به توئیتر را محدود کرده‌اند.

در این میان، اوکراین که توافق با روسیه برای برگزاری مذاکرات در خاک بلاروس را تایید کرده است، تصمیم پوتین برای آماده‌باش هسته‌ای را «تاکتیک اعمال فشار» در آستانه مذاکرات توصیف کرده است.

وزیر خارجه دولت اوکراین می‌گوید این کشور دچار تشویش و هراس نخواهد شد.

دیمیترو کولبا در ادامه اظهار داشت که در پی عقب راندن تهاجم نظامی روسیه توسط نظامیان اوکراینی، کرملین پیش‌شرط‌های خود برای مذاکره را نیز برداشته است.

آقای پوتین قبلا اعلام کرده بود ارتش اوکراین برای آغاز مذاکراتی «آسان» دولت را سرنگون کند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه کرملین نیز خواسته بود ارتش اوکراین سلاح‌های خود را زمین بگذارد.

ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه تایید کرد مذاکرات با روسیه در منطقه مرزی نزدیک به رود پریپیات (واقع در استان کی‌یف) در خاک بلاروس انجام خواهد شد.

تاکنون اعلام نشده چه کسانی در مذاکرات حضور خواهند داشت، اما رسانه‌های اوکراین گزارش داده‌اند که آقای کولبا جزو هیات مذاکره خواهد بود.

اوکراین می‌گوید هزاران نیروی نظامی روسی را قلع‌وقمع کرده و تلفات سنگینی بر تجهیزات هوایی و زمینی ارتش روسیه وارد کرده است. روسیه هنوز گزارشی از تلفات خود منتشر نکرده، اما گزارش‌های حاکی است که دهها شهروند و نظامی اوکراین نیز در تهاجم روسیه کشته شده‌اند.

«سی‌ان‌ان» تصاویری از حمله موشکی روسیه به ساختمان‌های مسکونی کی‌یف منتشر کرده است.

آقای کولبا می‌گوید در آغاز تهاجم، روسیه مذاکرات را رد می‌کرد، اما با ادامه تلفات سنگین نیروهای نظامی‌اش و شکست در تسخیر شهرها، نهایتا برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا طی روزهای گذشته همراه با شماری دیگر از متحدین خود تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا