ایران

واکنش‌ها در ایران به پاسخ آمریکا درباره توافق؛ «حملات سنتکام در خور تأمل بود»

در ادامه واکنش‌ها به پاسخ پیشنهادی آمریکا به پیش نویس توافق، رسانه‌های ایران حمله آمریکا به مواضع ایران در سوریه را مرتبط با موضوع برجام دانستند و نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان نیز آن را «جسارت» و «درخور تامل» دانست.

حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در سرمقاله این روزنامه نوشت در صورت خارج نشدن سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، این کشور می‌تواند «حمله اخیر خود را به بهانه حمله به یک گروه تروریستی توجیه کند.»

شریعتمداری تأکید کرد اگر پاسخ آمریکا تأمین‌کننده خواسته‌های جمهوری اسلامی نباشد، تیم مذاکره اتمی «به آن تن نخواهند داد و بی‌تردید و بر خلاف قبلی‌ها، به آمریکا اجازه نمی‌دهند خرش از پُل بگذرد و به ما بخندد.»

روزنامه شرق نیز در گزارشی این حملات را مرتبط با برجام دانست و نوشت که دولت بایدن به دنبال نهایی‌کردن توافق است اما از سوی دیگر با انجام این حمله‌ها «پیش از اعلام رسمی پاسخ مثبت خود، به دنبال تعدیل فضای انتقادی بوده است.»

سنتکام، چهارشنبه دوم شهریور اعلام کرد به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در دو حمله جداگانه پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در شرق سوریه را هدف حمله قرار داده است.

دور جدید حمله‌های متقابل نیروهای آمریکا و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه ۱۵اوت (۲۴ مرداد ماه)، پس از آن آغاز شد که چندین پهپاد نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه، به پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم در این کشور حمله کردند.

روز چهارشنبه اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، از دریافت پاسخ آمریکا به طرح پیشنهادی اروپا خبر داد و اعلام کرد دولت آمریکا به ‌نظرات ایران برای حل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام پاسخ داده است.

پس از آن شبکه العربیه اعلام کرد آمریکا هیچ کدام از «خواسته‌های اضافی ایران» برای احیای برجام را نپذیرفته و در پاسخی که به اتحادیه اروپا ارائه داده، تأکید کرده است غنی‌سازی اورانیوم ایران نباید از چهار درصد فراتر برود.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره اتمی ایران، این خبر شبکه العربیه را تکذیب کرد.

العربیه همچنین گزارش داد که آمریکا در این پاسخ خواستار لغو هر گونه محدودیت ایران بر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با پی‌بی‌اس‌نیوز گفته است ایران درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده در سایت‌های خود هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نکرده است.

با این حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سخنان گروسی را «ادبیات و خواسته‌های» مقام‌های اسرائیل خواند.

او گفت که اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام بازگردد، جمهوری اسلامی نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا