آذربایجانایران

مقاومت مشترک علیه بوم‌کشی ملل تحت ستم توسط حکومت ایران

بیانیه‌‌ی جمعی از فعالین ملی لرستانات و آزربایجان جنوبی پیرامون بحران زیست‌محیطی دریاچه‌ی اورمیه

جنبش تلاش برای حفظ و احیای دریاچه­‌ی اورمیه که هم­‌اکنون چند دهه از پدیداری آن می­‌گذرد برای اولین بار زنگ خطر زیست­‌محیطی­ در ایران را به صدا درآورد، اما متاسفانه از سویی توسط ارگان­‌های حکومت مرکزی سرکوب و از سوی اقشار به اصطلاح ترقی­‌خواه مرکز (اعم از چپ و راست) در هم‌پوشانی با ایده­‌های ایران­‌شهری و تحت اسم رمز مبارزه علیه تجزیه و پان ترکیسم به عمد نادیده گرفته شد.
دریاچه اورمیه که در ۷۰۰۰ سال گذشته به پایین­‌ترین میزان سطح آب و ایضاً حیات رسیده است، محصول چیزی نیست جز سدسازی­‌های افسارگسیخته که برای مردمان ساکن حوزه­‌ی دریاچه چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت جز ضرر، عایدی دیگری نداشته است. آنچنان که مستحضر هستیم خشک شدن این دریاچه موجب مهاجرت اجباری ساکنان ترک بخش­‌های بزرگی از آزربایجان غربی و تغییر بافت جمعیتی منطقه خواهد شد. درحالی که حکومت از عواقب سیاست سدسازی بر رود­های منتهی به دریاچه اورمیه آگاه بوده و همچنان بر تداوم آن پافشاری دارد، لذا به­‌نظر می­‌رسد که ایجاد چنین فجایع زیست محیطی و متعاقب آن اجتماعی، نه امری سهوی که کاملاً عمدی و برنامه ریزی شده است. ما سکوت گروه­‌های روشنفکری مرکز و حتی هم‌صدایی آن‌ها در سرکوب جنبش ملت ترک آزربایجان جنوبی را پروژه اطلاعات رژیم ایران می­‌دانیم.
اما ماجرا محدود به مورد دریاچه اورمیه نیست. ما در سوی دیگر شاهد انتقال پسماندهای هسته­‌ای ارمنستان (دیگر حکومت ترک ستیز آسیا) به عنوان متحد جمهوری ایرانی به رود آراز هستیم که موجب افزایش ابتلا به سرطان و مرگ و بیماری میلیون­‌ها شهروند ترک آزربایجانی خواهد گردید.
و اما بعد…
در سوی دیگر ماجرا حکومت با سیاستی مشابه اقدام به بوم­‌کشی افسار گسیخته در لرستانات نموده است که نقطه آغازین آن دهه چهل شمسی بود. حکومت مرکزی با غارت آب بختیاری موفق به نابودی اقتصاد طبیعی منطقه و ایجاد ۴۰۰ هزار هکتار شالیزار در بیان­های اصفهان گردیده است: بیان­‌زایی در لرستانات و بیان­‌زدایی در اصفهان! صدها کارخانه­‌ی سنگ، فولاد، ذوب­آهن و پتروشیمی با مصرف بالای آب در شهرهای مرکزی که آب آن­ها از لرستانات تامین می­شود. دریاچه­‌ی مصنوعی قم با آب الیگودرز، ایجاد آبشار مصنوعی در یزد با منابع آبی بویراحمد.
و تمامی این موارد خود را در سدسازی­‌های افسارگسیخته­ نشان می­دهد. ایران به­‌عنوان یکی از کم آب­‌ترین کشورهای جهان، رکورددار سدسازی جهان است. آب سدها مناطق کویری قوم فارس را آباد و مناطق تاریخاً آباد ملل تحت ستم ایران را برهوت کرده است و البته می­‌دانیم سود احداث سدسازی­‌ها به کدامین جیب­‌ها می­رود: سپاه و آقازادگان و از آن‌جا به کانادا، انگلستان و امریکا و این‌ها به اضافه قطع درختان جنگل­‌های آزربایجان جنوبی و لرستانات و دهه­‌ها غارتگری دیگر مرکز علیه جغرافیای ملل تحت ستم است.

در پایان…
ما به­‌عنوان جمعی از فعالین ملی لرستانات و آزربایجان جنوبی، اکوساید (بوم­‌کشی) مناطق ملل تحت ستم توسط حکومت ایرانی و سکوت رسانه­‌های اپوزیسیون مرکزگرا در قبال این جنایات را محکوم کرده و تمامی اقشار و نهادهای ملل تحت ستم ایران را به همکاری مشترک پیرامون مقاومت دربرابر نابودسازی و غارت سرزمین­‌هایمان فرامی­‌خوانیم. برای ما سرزمین در حکم مادری حیات بخش است که مورد حمله­‌ی یاغیان اشغال­گر قرار گرفته است و لذا دفاع از خاک مادری به عنوان بستر تمدنی دربرابر اشغالگران را از اهم واجبات می­‌دانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا