آذربایجانایران

تایید مرگ تمامی تالاب‌ها در آذربایجان‌جنوبی / دیگر تالابی‌ هم نداریم

پس از خشک شدن بیش از 90 درصد دریاچه اورمیه؛ خبرهای رسمی حاکی از آن است که تمامی تالاب‌ها نیز خشک شده است.

تالاب آق گل همدان، به دلیل برداشت بیش از حد آب از تالاب و همچنین نبودن بارشها به طور کامل خشک شده است.

تالاب اق گل در جنوب شرقی روستای اسلام اباد از توابع شهرستان ملایرو روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استانهای همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار یکی از تالابهای مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است.

این تالاب به دلیل چرای بی‌رویه ، تبدیل اراضی تالاب به زمین‌های زراعی، شکار غیرمجاز، خشکسالی، عدم تخصیص حق آب اکولوژیکی از سال ۸۸ به بعد، زه‌کشی و برداشت بیش از حد آب از تالاب و همچنین نبودن بارشها در سال جاری به طور کامل خشک شده است.

محسن موسوی خوانساری؛ عضو هیئت ‌مدیره انجمن آب ‌و خاک پایدار ایران از خشک‌شدن تمامی تالاب‌ها و خشک‌شدن نیمی از آبخوان‌ها و تهدید معیشت و سلامت بخش زیادی از شهروندان پخبر داد.

محسن موسوی خوانساری عنوان کرد: «مصرف آب‌های سطحی به بالاترین حد خود رسیده و این باعث شده تقریبا تمام تالاب‌ها خشک شوند و مسئله گردوغبار، سلامت شهروندان را به خطر بیندازد.»

به گفته این عضو انجمن آب ‌و خاک، تقریباً نیمی از ۶۰۰ آبخوان‌های آب زیرزمینی دشت‌ها در آستانه خشک‌شدن کامل قرار دارند که این مسئله می‌تواند معیشت و تأمین آب شرب میلیون‌ها انسان را تحت‌تأثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، شوری آب‌های استحصالی به‌وسیله چاه در سطح ایران، دوبرابر شده و این نیز عملکرد تولیدات کشاورزی را در آینده نزدیک کاهش داده که می‌تواند باعث افت امنیت غذایی در ایران شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تغییر اقلیم و افزایش گرمایش هوا که هم‌اکنون رخ‌داده و شرایط نامساعدتری پیشرو است، کاهش منابع آب موجود، تنوع زیستی و کاهش تولیدات کشاورزی را هدف قرار داده که این نیز بر مشکلات خواهد افزود و به‌طورکلی بحران‌های ناشی از عدم توجه به مقوله آب می‌تواند حتی امنیت ملی را به خطر بیندازد. 

خبر خشک‌شدن تالاب‌ها در حالی منتشر می‌شود که پیش‌ازاین برخی از کارشناسان نسبت به بحران آبی هشدار داده و شرایط وخیمی برای آینده ترسیم کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا