آذربایجان

پس از ۲ماه مجادله حقوقی؛ اداره ثبت احوال ملزم به صدور شناسنامه برای “خاقان” شد

یونس محمودی پدر "خاقان" نوزاد آذربایجانی پس از آنکه با مخالفت اداره ثبت و احوال آذربایجان شرقی برای صدور شناسنامه مواجه شدند پس از ۲ ماه مجادله حقوقی با همراهی دو تن وکلا به نامهای اصغر محمدی و هادی علیپور و طی مراحل دادرسی توانستند با حکم دادگاه عمومی حقوقی تبریز، اداره ثبت و احوال آذربایجان شرقی را ملزم به صدور شناسنامه برای فرزندشان کنند.

به گزارش “صفحه اطلاع رسانی عباس لسانی”
بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه ۳۹ دادگاه عمومی حقوقی تبریز با استناد به مواد ۱۹۸ و ۵۱۵ و ۵۱۹ از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی و مواد ۱ و ۱۱ و ۱۲ از قانون ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵ حکم بر الزام اداره ثبت احوال تبریز به صدور شناسنامه برای طفل تازه متولد شده خواهان با نام “خاقان” و با رعایت سایر مقررات قانونی مربوط در صدور سند سجلی صادر و اعلام می نماید.

اداره‌ ثبت‌ احوال‌ کشور در اکثر شهرهای آذربایجان‌ علی رغم پیگیری‌ والدینی که‌ قصد انتخاب نام‌ تورکی‌ برای‌ فرزندان‌ خویش را دارند با صدور شناسنامه برای نامهای انتخابی با دلایلی همچون بیگانه بودن نام و یا عدم وجود نام انتخابی در لیست اسامی مجاز مخالفت می کنند و در برخی موارد روند صدور شناسنامه با دخالت دادگاه و یا فشار افکار عمومی سالها به طول می کشد.

پیشتر والدین تعدادی از کودکان از جمله “آییل” ، ” تۆرک آی ” ، “یاغیش” ، “آتاکان” ، “اوغوز” ، ” آلپ آرسلان” ، “تارکان” ، “آننا” و … نیز در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه ها از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندانشان بعلت مغایرت با دستورات و بخشنامه های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان خبر داده بودند.

در قرآن‌ و‌ احادیث نبوی ‌که مقامات جمهوری اسلامی خود را مقید به رعایت آن میدانند انتخاب‌ نام‌ نیک‌ برای‌ فرزند‌ جزو وظایف والدین‌ محسوب‌ میشود‌ که مسئولین مربوطه این‌ حق‌ را از والدین‌ سلب نموده و‌ ثبت احوال کشور با ارائه لیستی از نامهای فارسی مانع نامگذاری والدین به نامهای انتخابی میشوند.

بر اساس اصل ۳۴ قانون اساسی و قوانین جاری سازمان ثبت احوال، حق دادخواهی والدین در مواجهه با چنین محدودیت و ممنوعیت هایی در محاکم عمومی دادگستری محفوظ است‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا