اقتصادایران

بورس تهران در سه روز اخیر بیش از ۹۰ هزار واحد افت کرد

علیرغم اینکه بورس تهران در چند روز اخیر با افت بیش از ۹۰ هزار واحدی مواجه شده است، مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت این افت، خروج منابع از بازار سرمایه را به همرا نداشته است.

شاخص کل در بازار بورس امروز، شنبه، ۲۷ اردیبهشت نزدیک به ۳۲ هزار واحد افت از کانال یک میلیون واحد عقب‌نشینی کرد و در نهایت این شاخص در رقم ۹۸۷ هزار و ۴۷۵ واحد متوقف شد.

هفته گذشته نیز شاخص بورس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سیر نزولی راتجربه کرده بود و ۳۰ هزار واحد افت داشت

علی صحرائی، مدیر عامل بورس تهران با رد گزارش‌ها درباره حبابی بودن شاخص‌های بورس معتقد است، سرمایه‌گذاران منتظراند تا سهم‌ها را در قیمت بهتر خریداری کنند. به دلیل صعودی بودن شاخص بورس طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند.

تجارت نیوز می‌نویسد عصر پنجشنبه اخیر در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی در شبکه سه سیما یکی از تحلیلگران اقتصادی هشدارهای جدی نسبت به ریزش شاخص بورس داده بود. این برنامه در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد جدی قرار گرفت که چرا در دوره حمایت از بازار سهام صداوسیما رویکردی متفاوت را اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر این هشدارها همزمان با اظهارات اخیر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. حسین مدرس خیابانی درباره بورس گفته است: دست‌به‌دست شدن سهام بین کارخانه‌ها و بین دستگاه‌های شبه‌دولتی و دولت، هیچ خاصیتی برای صنعت، تولید و تجارت ندارد. این‌که امروز اگر بتوانند حتی دستگاه‌های شبه‌دولتی و نهادهای عمومی بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و سهام شرکت‌هایی که تکنولوژیک هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند را بخرند بسیار مطلوب‌تر است تا اینکه بیایند و سهام‌ها را دست‌به‌دست کنند و فقط باعث شوند که شاخص بورس رشد نمادین پیدا کند.

و اما خبرگزاری ایرنا به نقل از علیرضا تاج‌بر، کارشناس بورس نوشت: روند منفی که اکنون بازار در پیش گرفته است چندان ادامه‌دار نخواهد بود و شاخص بورس بعد از ۱۰ درصد اصلاح دوباره به روند اصلی خود باز می‌گردد. سهامداران تازه‌وارد که اقدام به خریدهای هیجانی در بازار کرده بودند باید روی دیگر بازار را می‌دیدند و از طرف دیگر سهم‌ها رشد شتابانی را تجربه کرده بودند که بهتر بود تا نقدینگی هر چه زودتر بین سهم‌ها جابجا شود.

کارشناسان در روزهای اخیر درباره پیامدهای ورود «میلیون‌ها نفر از مردم اغلب بی‌تجربه» به این حوزه هشدار داده‌اند.

حسن قالیباف‌اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود: «مردم نباید پول مورد نیاز برای نیازهای اساسی مانند خرید خودرو، مسکن و کسب و کار را وارد بازار سرمایه و بورس کنند، مردم می‌توانند پولی را که به آن نیاز ندارند وارد بازار سرمایه کنند تا دچار استرس و خسران نشوند.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا