ایرانجهان

آمریکا یکی از رهبران یاکوزا را به تلاش برای قاچاق مواد اتمی به ایران متهم کرد

دادستان‌های ایالات متحده یکی از رهبران گروه‌های تبهکار ژاپن، یاکوزا، را به تلاش برای قاچاق اورانیوم و پلوتینیوم از میانمار به کشورهای دیگر از جمله ایران متهم کردند.

به گفته مقامات فدرال ایالات متحده، تاکشی ابیساوا و همدست او نمونه‌هایی از مواد هسته‌ای را که از میانمار به تایلند برده شده بود به یکی از ماموران مخفی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا که خود را به عنوان قاچاقچی مواد مخدر و سلاح جا زده و مدعی شده بود که با یک ژنرال ایرانی ارتباط دارد، نشان دادند.

این مواد هسته‌ای توقیف و پس از آزمایش آنها مشخص شد که حاوی اورانیوم و پلوتونیوم با درجه خلوص لازم برای تولید سلاح است.

آن میلگرام، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که ادعا شده، متهمان این پرونده به قاچاق مواد مخدر، اسلحه و مواد هسته‌ای اقدام می‌کردند تا جایی که اورانیوم و پلوتونیوم با درجه خلوص لازم برای تولید سلاح را به ایران پیشنهاد می‌دهند آن هم با علم به این که ایران از آن برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند.»

وی افزود: «این نمونه برجسته‌ای از فساد قاچاقچیان مواد مخدر است که بی‌توجه به جان انسان‌ها سوداگری می‌کنند.»

طبق گفته دادستانان ایالات متحده، مواد هسته‌ای را یکی از رهبران «گروه‌های شورشی قومی» در میانمار که یک معدن اورانیوم را در این کشور تصرف کرده است، فرستاده بود. ابیساوا به این رهبر شورشیان میانمار پیشنهاد داده بود که او واسطه فروش اورانیوم بشود تا بتواند هزینه خرید سلاح از آن ژنرال ایرانی را تامین کند.

بر اساس اسناد دادگاه، این رهبر شورشیان نمونه‌هایی را آماده کرده بود که در یکی از آزمایشگاه‌های ایالات متحده مشخص شد حاوی اورانیوم، توریم و پلوتینیوم با درجه خلوص لازم برای تولید سلاح است.

ابیساوای ۶۰ ساله که بنا گفته دادستانان آمریکا، رهبر یک سندیکای جنایی بین‌المللی مستقر در ژاپن است، آوریل ۲۰۲۲ طی یک عملیات ضربتی در منهتن دستگیر شد. او از آن زمان در انتظار محاکمه به‌سرمی‌برد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا