اجتماعیجهانسیاست

افشای اسناد جدیدی از سرکوب اویغورها توسط رهبران چین 

اسناد محرمانه‌ای که دستور کنترل جمعیت، بازداشت‌های دسته جمعی و مجازات تورکان اویغور در ترکستان‌شرقی (سین‌کیانگ) توسط رهبران چین را نشان می‌دهد، فاش شده است.

بخشی از اسناد مربوط به سخنرانی های رهبر چین در سال ۲۰۱۴ است که مستقیماً با سرکوب تورکان مسلمان اویغور و سایر اتنیک‌های تورک در ترکستان شرقی (استان سین کیانگ چین)  مرتبط است.

این اسناد، شامل سه سخنرانی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در آوریل ۲۰۱۴ است که امنیت، کنترل جمعیت و نیاز به مجازات جمعیت اویغور را نشان می دهد. برخی از این اسناد فوق سری هستند. این اسناد در دادگاه اویغور، یک دادگاه مستقل مردمی مستقر در بریتانیا، افشا شده‌اند.

در این اسناد، بالاترین سطوح رهبری حزب کمونیست چین خواستار آموزش مجدد و جابجایی اویغورها برای تغییر ترکیب جمعیتی اویغور به نفع «هان»، اتنیک حاکم در چین، در ترکستان شرقی (سین کیانگ) هستند.

به گزارش گاردین، دکتر آدریان زنز، محقق آلمانی که دادگاه از او خواسته بود تا اسناد را تأیید کند، گفت که این اسناد فوق محرمانه بسیار مهم هستند زیرا نشان می‌دهند که ارتباطات متعددی بین خواسته‌های رهبری چین در سال ۲۰۱۴ و آنچه پس از آن در سین کیانگ اتفاق افتاد، از جمله بازداشت‌های توده‌ای. اسارت در اردوگاه های بازآموزی، انتقال نیروی کار اجباری و تغییر جمعیت اتنیکی با افزایش سهم جمعیت هان، وجود دارد.

زنز می‌گوید که این اسناد نشان دهنده قصد بلندمدت رهبری چین برای ارتکاب نسل کشی فرهنگی با هدف خاص حفاظت از حاکمیت حزب کمونیست چین است.

این اسناد در ماه سپتامبر به صورت دیجیتالی به طور کامل به دادگاه تحویل داده شد، اما به منظور محافظت از منبع نشت، به طور کامل منتشر نشده است.

در عوض رونوشت هایی از برخی اسناد، نقل قول های طولانی، خلاصه و تحلیل منتشر شده است. اسناد اصلی توسط دکتر جیمز میلوارد، استاد تاریخ اجتماعی در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، و دکتر دیوید توبین، مدرس مطالعات آسیای شرقی در دانشگاه شفیلد مورد بررسی قرار گرفتند. این افشاگری شامل ۱۱ سند در ۳۰۰ صفحه می‌باشد که اقدامات رهبران چین علیه تورکان اویغور را از آوریل ۲۰۱۴ تا مه ۲۰۱۸ را نشان می‌دهند.

آدریان زنز گفت که برخی از اسناد مربوط به نسل‌کشی اویغورها توسط نیویورک تایمز در گزارشی در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود، اما این افشای تازه همچنین حاوی اطلاعاتی است که قبلا دیده نشده بود.

در اواخر سال ۲۰۱۶، درست قبل از اجرای مجموعه‌ای از اقدامات بی‌سابقه در سین‌کیانگ علیه اویغورها، بیانیه‌های رهبران چین به عنوان دستورات اجرایی مهم به کادرهای حکومتی در سین‌کیانگ به منظور آماده کردن آنها برای اجرای اقدامات تحویل داده شد.

در یکی از سخنرانی‌های سال ۲۰۱۴ که توسط این افشاگری منتشر شد، شی‌جین پینگ استدلال می‌کند که ابتکار کمربند و جاده، پروژه سیاست خارجی مشخص او، نیازمند یک محیط امنیتی داخلی باثبات است. وی تاکید می کند که اگر اوضاع در جنوب سین کیانگ (ترکستان شرقی) تحت کنترل نباشد، امنیت ملی کل کشور و دستیابی به اهداف اصلی چین در قرن بیست و یکم به خطر خواهد افتاد.

این سخنرانی هفته‌ها پس از آن ایراد شد که شی جین‌پینگ خواستار «تلاش‌های همه‌جانبه» برای محاکمه کردن مهاجمانی شد که در یک حمله خونین در شهر کونمینگ در جنوب غربی در ۱ مارس، ۳۱ نفر را به قتل رساندند و بیش از ۱۴۰ نفر را با چاقو و قمه زخمی کردند. پکن جدایی طلبان سین کیانگ را مسئول این حمله دانست.

شی در این سخنرانی خواستار شرکت در یک نبرد همه جانبه برای “جلوگیری از گسترش فعالیت های تروریستی خشونت آمیز سین کیانگ به بقیه چین” شد. وی استدلال می کند که “ثبات در سراسر سین کیانگ و حتی در سراسر کشور به جنوب سین کیانگ بستگی دارد”.

او همچنین هشدار می دهد که افراط گرایی مذهبی “یک ماده مخدر روانگردان قوی” است و خواستار اصلاحات از طریق آموزش و پرورش، در مقابل شیوه دستگیری و سپس آزادی است؛ اشاره او به آموزش مجدد و اردوگاه های بازداشت جمعی است.

در سندی دیگر، چن کوانگو، دبیر حزب کمونیست در سین کیانگ، شخصاً به مقامات دستور می‌دهد که «همه کسانی را که باید جمع‌آوری شوند، جمع آوری کنند» و می‌گوید که تأسیسات کار اجباری منطقه باید «برای مدت طولانی به‌طور بی‌وقفه فعالیت کنند».

در یکی از سخنرانی‌ها، شی استدلال می‌کند که «نسبت جمعیت و امنیت جمعیت، پایه‌های مهمی برای صلح و ثبات بلندمدت هستند». این سخنان بعداً توسط یک مقام ارشد چین در سین کیانگ در ژوئیه ۲۰۲۰ بدین صورت نقل شد که سهم جمعیت هان در جنوب سین کیانگ “خیلی کم” از اویغورها است.

در اسناد طبقه بندی شده رهبران چین از «عدم تعادل در ترکیب جمعیت اتنیکی» و ساختار جمعیتی «به شدت تک اتنیکی» (تمرکز بیش از حد اویغورها) در جنوب سین کیانگ ابراز تاسف می کنند. آنها دستور می دهند که تا سال ۲۰۲۲، ۳۰۰ هزار روستایی (عمدتاً هان از شرق چین) با هدف افزایش سهم جمعیت هان به مناطقی در جنوب سین کیانگ منتقل شوند.

شی خود دستور لغو سیاست کنترل زاد و ولد برای گروه های اتنیکی در جنوب سین کیانگ را که قبلاً به آنها اجازه می داد بیشتر از هان ها بچه داشته باشند، صادر کرد.

این افشای تازه برای اولین بار در جلسه ویژه دادگاه مستقر در بریتانیا در روز شنبه مورد اشاره قرار گرفت.

گزارش‌های دولتی نشان می‌دهد که در فوریه ۲۰۱۷، درست چند هفته قبل از شروع کمپین بازداشت‌های دسته‌جمعی، کادرهای برجسته در استان‌ها و شهرستان‌ها حداقل به‌مدت دو ساعت در هفته تحت یک برنامه آموزشی فشرده سخنرانی ضبط شده شی جین‌پینگ را گوش داده‌اند.

دولت چین تحریم هایی را علیه آدریان زنز وضع کرده است. این کشور همیشه مدعی شده است که آزادی های سیاسی، اقتصادی و مذهبی در منطقه ترکستان شرقی (سین کیانگ) “به طور کامل تضمین شده است”.

زنز می‌گوید، اسناد جدید نشان می دهد که رهبران ارشد چین دستیابی به “حفظ ثبات” در سین کیانگ را که برای دستیابی به اهداف اولیه سیاسی درازمدت بسیار مهم است، موضوع امنیت ملی چین می دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا