جهاندانش و فن آوری

کشف سیاره جدیدی مناسب برای زندگی: کپلر-۱۶۴۹سی

اخترشناسان هنگام بررسی خطاهای نرم افزاری در داده های تلسکوپ فضایی کپلر که پس از کاهش سوخت در سال ۲۰۱۸ بازنشسته خواهد شد، سیاره ای مناسب برای زندگی کشف کرده اند.

یافته های «گروه کاری فعالیت اشکالدار مثبت کپلر» در مجله «The Astrophysical Journal Letters» منتشر شده است.

این گروه اشکالات نرم افزاری برنامه رایانه «Robovetter» را که برای کشف سیارات بالقوه در داده های کپلر طراحی شده است، مورد بررسی قرار دادند.

در طی این فرآیند مشخص شد، داده‌‌ی نشانگر انتقال توسط کپلر که در اولین مأموریت خود در سال ۲۰۱۳ دریافت کرده بوده سیاره‌ای است که ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.  این گروه نام «کپلر-۱۶۴۹سی» را برای سیاره کشف شده انتخاب کردند.

توماس زوربوچ، اخترشناس ناسا گفت: «این سیاره جذاب به ما نشان می دهد که یک زمین دوم در انتظار کشف شدن در بین ستارگان است.»

گفته شده است که سیاره صخره ای «کپلر-۱۶۴۹سی» در منطقه «Goldilocks» (کمربند حیات) قرار دارد، به طوری که می توان آب را به صورت مایع یافت.

خاطر نشان شده است که این سیاره حدود ۷۵ درصد از انرژی ستاره کوتوله سرخ را مانند زمین دریافت می کند و در ۱۹.۵ روز زمین یک چرخش در اطراف آن ستاره به اتمام می رساند.

کمربند حیات، در اخترشناسی بازه‌ای از فاصله در سامانه یک ستاره است که بتوان در آن سیاره‌ای با فشار اتمسفر کافی یافت کرد که شرایط وجود آب مایع در سطح خود را دارا باشد. این فاصله بر مبنای نیازهای شناخته شده بیوسفر زمین، موقعیتش در منظومه شمسی و مقدار انرژی حرارتی که از خورشید دریافت می‌کند، محاسبه می‌شود.

به دلیل اهمیت وجود آب مایع به عنوان لازمه زندگی تصور می‌شد می‌توان با استفاده از کمربند حیات وسعتی از جهان که امکان زندگی فرازمینی در آن وجود دارد را تخمین زد. هر چند بعدها مشخص شد که امکان وجود آب مایع به علت وجود منابع حرارتی دیگر در اجرام آسمانی که خارج از این محدوده قرار دارند نیز وجود دارد و در واقع امکان زیست فرازمینی به این نواحی محدود نمی‌شود.

پیش‌تر ناسا اعلام کرده بود ماموریت کپلر، که سوخت آن در سال ۲۰۱۸، پس از 9 سال سفر اكتشافی‌اش در اعماق فضا به تمام شده بود، به پایان رسیده است.

فضاپیمای کپلر(Kepler) یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که با هدف کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شده‌است و برای این‌ کار، درخشندگی ۱۰۰ هزار ستاره را در عرض ۳٫۵ سال بررسی می‌کند تا نشانه‌ای از کاهش درخشندگی بر اثرگذار سیاره‌ای بیابد. این مأموریت به نام ستاره‌شناس آلمانی «یوهانس کپلر» نام‌گذاری شده‌است.

تلسکوپ فضایی کپلر حتی پس از بازنشستگی هم دست از اکتشاف برنداشت و تصاویری از یک سیاره گازی شبیه به نپتون، یک اَبَرزمین و یک سیاره شبیه به زحل (که به دور ستاره ای در ابعاد خورشید ما می چرخید) را به زمین ارسال کرد. سازمان هوافضای ناسا آخرین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر به اسم «Last Light» یا «آخرین نور» را منتشر کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا