جهانسیاست

دیپلمات‌های سازمان ملل: مزدوران روسی در لیبی می‌جنگند

دیپلمات‌های سازمان ملل بر اساس گزارش کارشناسی در باره ممنوعیت جنگ‌افززاری در لیبی اعلام کردند که گروه روسی «واگنر» (سازمان شبه نظامی روسیه) در لیبی می‌جنگند.

مطابق گزارش ۵۷ صفحه ای ناظر مستقل که به کمیته تحریم های لیبی شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است، گزارش می شود که تلاشهای شرکت امنیتی روسی «واگنر» در راستای حمایت از ژنرال خلیفه حفتر، رهبر نیروهای مسلح شورشی در شرق لیبی، در گزارش های سازمان ملل  منعکس شده است.

براساس گزارشی که توسط بلومبرگ مستقر در ایالات متحده و براساس گزارش کارشناسان سازمان ملل تهیه شده است، مزدوران شرکت امنیتی روسی واگنر، که به کرملین نزدیک است، کنار نیروهای ژنرال حفتر در لیبی می‌جنگند.

براساس این گزارش، از سال ۲۰۱۸ بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ مزدور روسی وابسته به واگنر فعالانه در خط مقدم این کشور می‌جنگند که  ۳۹ نفر از آنها به عنوان تک تیرانداز حضور دارند.

اظهار شده است که عناصر روسی در این کشور با پشتیبانی فنی و مشارکت مستقیم در عملیات میدانی، از رهبر شورشی ژنرال حفتر پشتیبانی می کنند.

از سوی دیگر، در این گزارش آمده است که یک سازمان مرتبط با شرکت واگنر به اسم «بزوپاسنوستی» برای ایجاد افکار عمومی به نفع حفتر در لیبی، یک «کمپین رسانه‌ای پیشرفته و جامع» در حال اجرا کردن است، به گفته کارشناسان سازمان ملل ، «عملیات روانی» در چارچوب تحریم تسلیحاتی علیه لیبی می تواند تخلف تلقی شود.

«واگنر» که اغلب با الحاق غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه به روسیه و حمایت از گروه های جدایی طلب در شرق اوکراین مورد توجه جهان قرار گرفت، با فعالیتهای مزدوران خود در سوریه، اوکراین و کشورهای آفریقایی شناخته می‌شود.

همچنین به نوشته کارشناسان سازمان ملل، از آغاز سال ۲۰۲۰ یک شرکت روسی در حال استخدام شبه‌نظامیان سوری است و برآورد می‌شود تعداد پیکارجویان سوری همراه ژنرال حفتر به حدود دو هزار نفر می‌رسد.

بنابر همین گزارش، برآورد می‌شود پیکارجویان سوری که در دو اردوی رقیب در لیبی می‌جنگند مجموعا به حدود پنج هزار تن بالغ می‌شود.

بنابر همین گزارش، اکثر شبه‌نظامیان واگنر شهروند روسیه هستند ولی در میان آنها اتباع بلاروس، اوکراین، صربستان و مولداوی نیز حضور دارند.

ژنرال حفتر بیش از یک سال است به دولتی که از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته شده است، حمله می کند،

در کنار نیروهای ژنرال حفتر بسیاری از مزدوران خارجی مانند مزدوران روسی، شبه نظامیان «کانکاوید» که از سودان آورده شده‌اند و شورشیان مسلح از چاد حضور دارند.

در جنگ داخلی لیبی که عرصه برخی رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی شده است روسیه، فرانسه، مصر، اردن و امارات متحده عربی از ژنرال حفتر حمایت می‌کنند و در مقابل، سازمان ملل، ترکیه، ایتالیا و قطر از حامیان «دولت وفاق ملی» هستند.

ترکیه ماه ژانویه برای حمایت از «دولت وفاق ملی» شماری نیروی نظامی، پهپاد را به لیبی اعزام کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا