ایران

استاندار پیشین خوزستان (الاحواز)و از حامیان مالک «متروپل» از ایران خارج شد

غلامرضا شریعتی، استاندار پیشین خوزستان(الاحواز) و از حامیان حسین عبدالباقی، مالک ساختمان فروریخته «متروپل» در عبادان از ایران خارج شد.

«ایرنا»، خبرگزاری رسمی ایران بعدازظهر یک‌شنبه 15 خرداد با اعلام خروج شریعتی در روز گذشته نوشت، «شریعتی در افکار عمومی و برخی دستگاه‌های نظارتی به عنوان یکی از متهمین این فاجعه (ریزش متروپل) مطرح شده بود.»

ساختمان متروپل در دوم خرداد فروریخت که طبق آمار رسمی تاکنون 42 نفر قربانی داشته است.

بنا به تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شریعتی و دیگر مقامات محلی در روز افتتاح این ساختمان عبدالباقی را همراهی می‌کردند.

شریعتی پیشتر با ارسال نامه به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران از خود در وقوع این فاجعه سلب مسئولیت کرده و مقامات دولت رئیسی را مسبب این فاجعه عنوان کرده بود.

استاندار پیشین الاحواز در حوادث آبان 98 و «کشتار نیزار ماهشهر» هم چنین کشتاری را از اساس منکر شده بود.

او در جریان سیلاب‌های سال 97 نیز برابر اعتراض یک شهروند احوازی به این گونه «حوادث عمدی» او را «ضد انقلاب» خطاب کرده بود.

طبق اخبار و گزارش‌های منتشر شده، مجوز ساخت متروپل از سوی مقامات شهرداری و منطقه آزاد اروند در 13 طبقه صادر شده بود در حالی که طبق طرح تفصیلی عبادان حداکثر طبقات مجاز 8 طبقه بوده است.

بنا به این گزارش‌ها، شهرداری عبادان و منطقه آزاد به هشدارهای ناظر در مورد وجود «ترک در ساختمان» و مشکل در ستون‌ها ترتیب اثر ندادند.

پس از ریزش ساختمان متروپل خبرهایی از کشته‌شدن مالک این بنا طی این حادثه توسط مقامات رسمی رسانه‌ای شد در حالی که پیشتر ویدیوهایی از زنده‌بودن او و خبرهایی از بازداشتش انتشار یافته بود.

بر اساس منابع خبری، موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران حامی و معرف عبدالباقی به شهرداری عبادان بوده است.

در همین رابطه استاندار الاحواز از توقیف اموال و دارایی‌های عبدالباقی برای پرداخت خسارات به خانواده قربانیان و آسیب‌دیدگان خبر داد.

پیشتر نیز محمدرضا اسکندری، رئیس سازمان منطقه آزاد اروند از واگذاری سه قطعه زمین به صورت غیرقانونی به هلدینگ عبدالباقی توسط مقامات سابق این منطقه خبر داده بود.

دولت ایران هم با تاخیر بیش از یک هفته‌ای از این فاجعه در کشور عزای عمومی اعلام کرد و رهبر جمهوری اسلامی هم با چهار روز تاخیر در یک پیام کوتاه آن حادثه را «تاسف‌بار» خواند.

متعاقب این حادثه تظاهرات گسترده‌ای در عبادان، دیگر شهرهای الاحواز و شهرها و استان‌های متعدد ایران شکل گرفت که به بازداشت تعداد زیادی معترض و سرکوب معترضان انجامید.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا