تحلیل و گزارشمقالات

ایران جنبش مسالمت آمیز آذربایجان جنوبی را هدف قرار داده است

اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور در ایران در معرض تبعیض و ظلم سیستماتیک قرار دارند. اما ملل غیر فارس بیشتر تحت ظلم و سرکوب قرار می‌گیرند.

اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور در ایران در معرض تبعیض و ظلم سیستماتیک قرار دارند. اما ملل غیرفارس بیشتر تحت ظلم و سرکوب قرار می‌گیرند. سالهاست که ملتهای غیر فارس برای حقوق خود در ایران مبارزه می‌کنند. با این حال، سیستم مرکزگرا همیشه با این موضوع خصومت داشته و فقط سعی کرده آن را سرکوب کند. این وضعیت سالهاست که ادامه دارد. وقتی این وضعیت به وجود آمد و ملت های غیر فارس ایران برای خود در سیاست کشور جایی پیدا نکردند، به طرق مختلف مطالبه حقوق خود را آغاز کردند.

برخی از ملت ها به خشونت و ستم دولت واکنش نشان دادند و مبارزه مسلحانه نیز انجام دادند. دولت تهران نیز همواره به بهانه این اقدامات که در اقلیت هستند اکثریت را در هم کوبیده است. در سالهای اخیر همواره اینگونه بوده است. به عبارت دیگر، حکومت از بهانه های مختلف برای افزایش فشار بر ملت‌ها استفاده می کند. این به ما می گوید که سرکوب‌های جدید به دنبال هر دروغ خواهد آمد.

در این بین، تورکها که بیشترین جمعیت را در بین ملل غیر فارس دارند، البته همیشه در کانون توجه حکومت بوده اند. حکومت تهران همواره نسبت به مسئله تورکان ایران و به ویژه آذربایجان جنوبی رویکردی حساس داشته است. سیاست علیه تورکها که دهها میلیون نفر جمعیت در همه نقاط کشور دارند، البته متفاوت بود. تا کنون ایران سعی کرده است با کاشتن بذر اختلاف جنبش ملی آذربایجان جنوبی را کنترل و منحرف کند. اگرچه هر از گاهی موفق شده است، اما با وجود فشارهای زیاد، از این نظر که آذربایجان جنوبی کابوس حکومت تهران است می توان گفت که امروز برنده ملت آذربایجان است. با این حال، حکومت ایران بیکار ننشسته و همیشه در تلاش برای تولید پروژه های جدید در این راستا است.

خصومت با عربها و ترکها که جوهر ناسیونالیسم فارسی است، استراتژی جمهوری اسلامی را نیز تعیین کرده است. در سال های اخیر، ما شاهد افزایش باورنکردنی فشار بر عرب‌های احواز بوده ایم. همچنین می توان دید که مبارزه مشترک تورکهای آذربایجان با عربها در برابر فاشیسم ایرانی چقدر موثر بوده است. به همین دلیل است که فشار حکومت از این جهت افزایش یافته است.

در ماه های اخیر، یکی از رهبران الاحواز، حبیب کعب (اسیود) ربوده به ایران منتقل شد. همانطور که انتظار می رفت، اعترافات اجباری حبیب کعب (اسیود) تحت فشار نیروهای امنیتی ایران چندین بار از تلویزیون پخش شد. برخی از این اعترافات به تازگی در رسانه های حکومتی ایران منتشر شده است که در آن ادعاهای جالبی مطرح شده است. تلویزیون ایران با استناد به اعترافات اجباری مدعی شد که حبیب کعب قصد دیدار با صالح کامرانی، مدیر تلویزیون ای‌ان‌تی در ترکیه داشته است. در این گزارش که از صالح کامرانی به عنوان «تجزیه‌طلب رادیکال» یاد شده بود، ادعا شده بود که برنامه هایی علیه ایران طراحی کرده است.

با این حال، واضح است که در فعالیتهای چندین ساله حقوق بشری صالح کامرانی -از حمایت از فعالان عرب گرفته تا مبارزه برای سعادت ملت آذربایجان- هیچگاه هیچ گونه خشونتی مشاهده نشده است. با این حال، واضح است که ایران تلاش می کند با این تهمت ها فشارها را بر فعالان آذربایجانی، به ویژه تلویزیون ای‌ان‌تی افزایش دهد.

ملت آذربایجان شاید تنها ملتی باشد که سالها به مبارزه مسالمت آمیز خود پایبند بوده است. به همین دلیل است که تلاش دولت تهران برای کشاندن آذربایجان به سمت رادیکالیسم نشان دهنده در راه بودن فشارهای جدید است. واضح است که حکومت ایران سعی می کند از طریق فشار بر فعالان حقوق بشر مانند صالح کامرانی و تلویزیون ای‌ان‌تی، فشار خود را بر آذربایجان جنوبی افزایش دهد.

با این حال، اگر به تجربه سالهای گذشته نگاه کنیم، این تلاشها فقط اراده ملت آذربایجان را تقویت کرده و ملت را بیشتر بیدار خواهد کرد.

https://twitter.com/NouriHamzeh/status/1417960843552169986

https://www.instagram.com/p/CU5G7I_D8n0/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا