ایرانخاورمیانهسیاست

پیشنهاد “میانجیگری” از ایران به طالبان در تهران

ایران میزبان رهبران سیاسی طالبان بود و اعلام كرد كه می تواند در مذاكرات صلح بین دولت افغانستان و این سازمان که یکی از عوامل خشونت و کشتار برعلیه غیرنظامیان در افغانستان است، میانجیگری کند.

این در حالیست که ایران تحت حاکمیت مذهب شیعه از لحاظ ایدئولوژیک کاملاً در نقطه مقابل طالبان که یک گروه بنیادگرای سنی است، می‌باشد.

اما از زمانی که ایالات متحده مذاکره در مورد خروج نیروها از افغانستان را آغاز کرده است، ایران نیز طی چند سال گذشته مذاکرات علنی با رهبران طالبان داشته است.

واشنگتن پیش از این ایران را به حمایت مخفی از ستیزه‌جویان طالبان علیه نیروهای آمریکایی متهم کرده بود.

تارنمای وزارت امور خارجه ایران گفت محمدجواد ظریف و هیئتی به سرپرستی  ملا عبدالغنی برادر، به اصطلاح رئیس دفتر سیاسی طالبان روند صلح در افغانستان را ارزیابی کردند.

در این جلسه، ظریف گفت: “ما به ایده تأسیس دولتی که شامل همه گروه های قومی و سیاسی باشد اهمیت می دهیم. تشکیل دولت فراگیر باید در یک دولت مشارکتی باشد. فرآیند باید با در نظر گرفتن قانون اساسی، نهادها و قوانین اساسی باشد.”

این در حالیست که ایران هنوز طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج نکرده است.

همچنین گزارش شد که وزیر خارجه ایران به رهبران طالبان گفت که “واشنگتن واسطه خوبی نیست”.

از سوی دیگر، محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، در حساب کاربری خود در توییتر گفت:

“در این نشست اوضاع افغانستان، گفتگوهای بین‌افغانی، اجرای کامل توافق نامه دوحه و ضرورت صلح و امنیت در افغانستان و منطقه مورد بحث قرار گرفت.”

وردك اظهار داشت كه اين ديدار كه در آن موضوعات مربوط به دو كشور مورد ارزيابي قرار گرفت، در “فضاي مثبت” صورت گرفت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در تاریخ ۷ بهمن‌ماه اعلام کرد که هیاتی به سرپرستی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان با دعوت وزارت امور خارجه به منظور رایزنی ها به تهران سفر کرده است.

این هیئت به سرپرستی برادر در همین تاریخ با علی شمخانی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

ایالات متحده در جریان مذاکرات با طالبان در دوحه، پایتخت قطر توافق کرد که نیروهای خود را که از سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور دارند تخلیه کند.

به دنبال ایالات متحده، دولت کابل و طالبان در حال مذاکرات صلح بین‌الافغانی در دوحه هستند.

خاطرنشان می شود که در مذاکراتی که پس از یک ماه دوباره آغاز شده پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

به گفته رویترز، نیروهای ناتو ممکن است پس از مه ۲۰۲۱ همچنان در افغانستان بمانند. از آنجا که اعضای ناتو بر این عقیده است که شرایط عقب نشینی توافق شده برای خروج نیروها از افغانستان فراهم نشده است.

در این بین گفته می‌شود که جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا توافق نامه امضا شده توسط سلف خود، دونالد ترامپ را از نزدیک بررسی خواهد کرد.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله ارتش آمریکا اصرار داشتند که شرایط عقب نشینی نیروها از افغانستان فراهم نشده است، اما دولت ترامپ این هشدارها را نادیده گرفت و اعلام کرد که بر اساس توافق نامه تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا