جهان

سازمان ملل: اقدام‌های دولت چین علیه اویغورها می‌تواند در رسته جنایت علیه بشریت قرار گیرد

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز چهارشنبه گزارشی را در مورد دولت چین منتشر کرد که بسیاری از خانواده‌ها و گروه‌ها مدت‌ها در انتظارش بودند.

در این گزارش، جزئیاتی از «نقض جدی حقوق بشر» توسط دولت چین در سین‌کیانگ(ترکستان شرقی)، ذکر شده‌ است.

ایالات متحده آمریکا، اقدامات چین در ترکستان شرقی را یک «نسل‌کشی» علیه اویغورها و سایر اقلیت‌های قومی، عنوان می‌کند.

در این گزارش که دقایقی پیش از پایان دوره تصدی میشل باشله، مسئول حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، بیان شده که اقدام‌های دولت چین «ممکن است در رسته جنایات بین‌المللی، به‌ویژه جنایت علیه بشریت» محسوب شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، شواهدی بر «وجود الگویی از بازداشت خودسرانه در مقیاس بزرگ» در مورد اویغورهای مسلمان در چین دیده می‌شود.

چین ادعا کرده‌ است که اردوگاه‌های بازداشت در ترکستان شرقی، جزو مراکز آموزش حرفه‌ای هستند. این ادعا، خلاف گزارش‌ و گواهی‌هایی بوده که تاکنون منتشر شده‌ است.

ایالات متحده و گروه‌های مختلف حقوق بشری می‌گویند که برخی از بازداشت‌شدگان مورد «عقیم‌سازی اجباری، تجاوز جنسی، کار اجباری و شکنجه» قرار دارند.

در گزارش سازمان ملل، «عقیم‌سازی اجباری» احتمالی و اتهامات مبتنی بر «تجاوز و شکنجه» معتبر ارزیابی شده‌ است.

انتشار این گزارش به سبب مخالفت‌های شدید پکن تا کنون به‌ تعویق افتاده‌ بود.

تا روز چهارشنبه مشخص نبود که آیا میشل باشله، این گزارش را قبل از پایان دوره کاری خود منتشر خواهد کرد، یا خیر.

در گزارش نوشته شده که نقض‌های جدی حقوق بشر در ترکستان شرقی در چارچوب به‌کارگیری استراتژی‌های ضد‌تروریسم و «مقابله با افراط‌گرایی» توسط دولت صورت گرفته است.

همچنین از چین خواسته‌ شده که کسانی را که هنوز «به‌طور خودسرانه در بازداشت هستند» آزاد کند و مشخصات مکان‌های مخفی کردن افرادی را که هنوز جزو مفقودان هستند، در اختیار نزدیکان‌شان قرار دهد.

در این گزارش همچنین در زمینه وجود گزارش‌هایی مبنی بر تخریب چندین مسجد، زیارتگاه‌ و گورستان‌ در سراسر ترکستان شرقی از چین توضیح خواسته شده‌ است.

گروه‌های فعال حقوق بشر، می‌گویند که چنین اقدام‌هایی از سوی چین «به‌طور سیستماتیک و در تلاش برای محو هویت و شیوه زندگی اویغورها» انجام گرفته‌ است.

گفتنی است اواخر خرداد امسال میشل باشله اعلام کرد که نمی‌خواهد برای یک دوره چهار ساله دیگر در این سمت باشد.

او تمایل خود برای بازگشت به شیلی را از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم برشمرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، او همواره با انتقادهایی نسبت به واکنش به رفتار چین با اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان در غرب ترکستان شرقی قرار گرفته است.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا