جهاندانش و فن آوری

سلچوک بایراکتار از قابلیت های عالی پهپادهای آکینچی خبر داد

سلجوک بایراکتار ، مدیر فنی شرکت بایکار، تولید کننده مشهور پهپادهای بایراکتار تی‌بی۲، در مورد توانایی های بزرگ پهپاد تاکتیکی آکینچی صحبت کرد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، سلجوق بایراکتار در مصاحبه ای با پایگاه «ساوونما تی‌آر» گفت که این پهپادها نه تنها توانایی از بین بردن اهداف زمینی، بلکه محافظت از حریم هوایی و انجام نبردهای هوایی را نیز دارند.

“پدر” بایراکتار گفت که وقتی آنها برای اولین بار در تورکیه در اوایل سال ۲۰۰۰ کار بر روی فناوری سیستم های بدون سرنشین را شروع کردند، اهداف بزرگی را پیش روی خود گذاشتند.

او گفت: “امروز، ما بسیار خرسندیم که پُر پروازترین پهپادها در جهان را که هم نیازهای کشورمان و هم کشورهای دوست و متحد را برآورده می کند، تولید کردیم. ما در اوایل سال ۲۰۰۰ هدفی را تعیین کردیم و به نقطه ای رسیدیم که اکنون هستیم.”

بایراکتار خاطرنشان کرد: “علی رغم تحریم فناوری علیه تورکیه، پهپادهای تهاجمی بایراکتار تی‌بی۲ اکنون ۹۳ درصد توسط صنایع محلی تولید می شوند. قسمت اصلی هزینه پهپادها نرم افزار و سیستم های کنترل است. این محصول مهندسان و برنامه نویسان تورک است. از آنجا که ۹۳ درصد قطعات مورد نیاز با هزینه منابع بومی تولید می شود، امروز ما به راحتی بایراکتار را به آذربایجان، قطر و اوکراین که بزرگترین هواپیمای جهان مانند آنتونوف را تولید کرده اند صادر می کنیم. ما در حال مذاکره با بسیاری از کشورها برای صادرات هستیم.”

بایراکتار همچنین گفت که آزمایشات مدل تی‌بی۲ / اس پهپادهای بایراکتار با سیستم ناوبری ماهواره‌ای به پایان رسیده و اکنون در تسلیحات گنجانده شده است. از آنها برای انجام کارهای مختلف استراتژیک استفاده خواهد شد.

پهپادهای تاکتیکی آکینچی، که بایکار امسال تولید انبوه آن را آغاز کرد، برای دفاع از حریم هوایی نیز استفاده خواهد شد.

پهپادهای آکینچی از نظر توانایی جنگی از پهپادهای جنگی بایراکتار تی‌بی۲ برتری دارند، آنها می توانند ۶ موشک هوشمند ام‌ای‌ام-ال و ام‌ای‌ام-سی را حمل کنند. در عین حال به موشک های هوا به هوا مسلح است. بایراکتار گفت که این شرکت ۶ فروند آکینچی را به نیروهای مسلح ترکیه تحویل خواهد داد.

وی گفت: “منطقه ما منطقه ای از بی ثباتی سیاسی مکرر، جنگ های داخلی و درگیری های بین المللی است. معلوم نیست جنگ داخلی سوریه در مرزهای جنوبی ما چگونه به پایان خواهد رسید. در کنار آن عراق قرار دارد، جایی که درگیری های داخلی در جریان است و گروه های تروریستی به کشور ما نفوذ می کنند. هنوز مشکل تنش بین ارمنستان و آذربایجان در شمال شرقی [تورکیه] برطرف نشده است. در دریای مدیترانه و دریای اژه مشکلاتی وجود دارد، از جمله تنش با یونان بر سر دریا و حریم هوایی. در این رابطه، اشتباه نیست اگر بگوییم حفاظت از حریم هوایی ما چقدر مهم است.”

وی گفت هواپیماهای اف-۱۶ به طور منظم پروازهای گشت زنی را انجام می دهند تا از حریم هوایی تورکیه محافظت کنند. این یک کار بسیار گران از نظر مالی است. همزمان جنگنده های اف-۱۶ بصورت محدود در هوا می‌مانند. در این راستا دخالت پهپادها در حفاظت از حریم هوایی به میزان قابل توجهی توانایی های نیروی هوایی را افزایش می دهد. زیرا پهپادهای تاکتیکی آکینچی به رادار «اس‌ای‌اس‌اِی» که توسط آسِلسان ساخته شده و موشکهای هوا به هوای گوک‌دوغان و بوزدوغان که توسط توبیتاک ساخته شده اند، مجهز هستند.

بایراکتار گفت، پهپادهای آکینچی برای مدت طولانی با این موشک ها و رادارها پرواز و فضای هوایی را کنترل خواهند کرد و در نتیجه توانایی های نیروی هوایی را گسترش خواهند داد. آنها قادر خواهند بود اهداف هوایی را که شناسایی کرده اند با موشکهای گوک‌دوغان و بوزدوغان مورد اصابت قرار دهند. یعنی نبردهای هوایی را به عنوان جنگنده انجام دهند.

پهپادهای آکینچی که توانایی حمل ۱ هزار و ۳۵۰ کیلوگرم مهمات را دارند، قابلیت ردیابی و انهدام اهداف دریایی را نیز دارند. به گفته بایراکتار، مهمات این پهپادها را می توان با سیستم های تسلیحاتی جایگزین کرد که اهداف دریایی را منهدم می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا