خاورمیانه

همکاری اطلاعاتی سوریه و حزب‌الله در دستگیری ده‌ها افسر متهم به همکاری با اسرائیل

دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد که دستگاه اطلاعات رژیم بشار اسد با همکاری حزب‌الله، ده‌ها افسر و سرباز سوری را به اتهام «همکاری با اسرائیل» بازداشت کرده است.

این مرکز شنبه 19 شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو نهاد اطلاعات نیروی هوایی و اطلاعات نظامی از اوایل سپتامبر، بازداشت گسترده افسران و درجه‌داران سوری در دمشق و حلب را به اتهام همکاری با «دول متخاصم» آغاز کردند.

در ادامه بیانیه آمده است که ده‌ها نفر از بازداشت‌شدگان «به اتهام همکاری و دادن مختصات جغرافیایی به اسرائیل» پس از حملات اخیر تل‌آویو به فرودگاه‌های حلب و دمشق و مناطق اطراف آنها در 31 اوت گذشته مورد بازجویی قرار گرفتند.

بر مبنای اطلاعات سرویس اطلاعاتی حزب‌الله، افسران پدافند هوایی، شماری از یگان‌های نظامی اطراف فرودگاه‌های حلب و دمشق، یک افسر و دو نفر از پرسنل نظامی در مصیاف و افرادی از قوای نظامی در طرطوس در سواحل سوریه دستگیر شدند.

به گفته دیدبان، شماری از بازداشت‌شدگان پس از بازجویی آزاد شدند ولی 27 سرباز و یک افسر از ابتدای سپتامبر همچنان در بازداشت هستند.

اطلاعات نیروی هوایی و اطلاعات نظامی سوریه در 7 سپتامبر عملیات یورش امنیتی و بازرسی را آغاز کردند. در این رابطه، اطلاعات نیروی هوایی دست‌کم 5 نفر را در محله المالکیه و مناطق مسکونی اطراف فرودگاه بین‌المللی حلب، ساعاتی پس از حمله به این فرودگاه توسط اسرائیل که منجر به توقف فعالیت فرودگاه مذکور شد، دستگیر کردند.

به گفته منابع دیدبان حقوق بشر سوریه، اطلاعات نیروی هوایی پس از بمباران قبلی فرودگاه در 31 اوت گذشته، 15 شهروند را دستگیر و بعد از بازجویی، برخی از آنها را آزاد کرد.

منابع دیدبان حقوق بشر سوریه تاکید کردند که در نتیجه حملات شامگاه سه‌شنبه 15 شهریور جنگنده‌های اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب و اطراف آن، 3 نفر کشته و 5 نفر زخمی شدند.

به گفته همین منابع، فرودگاه و اطراف آن، هدف 6 راکت اسرائیلی قرار گرفت که منجر به آسیب شدید باند فرودگاه و از کار افتادن آن شد و انباری در مجاورت فرودگاه نیز منهدم شد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا