اقتصادخاورمیانهسیاست

تأسیس صندوق عراق و عربستان با سرمایه ۳ میلیارد دلار

دولت عراق از امضای پنج توافق‌نامه و تفاهم‌نامه با عربستان سعودی خبر داد و ریاض از ایجاد صندوق مشترک با بغداد با سرمایه ۳ میلیارد دلار خبر داد.

در بیانیه دولت عراق آمده است: “توافق نامه ای برای جلوگیری از مالیات مضاعف بین دو دولت، توافق نامه تأمین مالی صادرات عربستان و همچنین توافق نامه مشترک برای همکاری در زمینه برنامه ریزی توسعه برای تنوع اقتصادی و توسعه بخش خصوصی به امضا رسید.”

بر اساس این بیانیه، تفاهم نامه همکاری مشترک بین کتابخانه ملی و بایگانی عراق و خانه پادشاه عبدالعزیز در عربستان سعودی و تفاهم نامه همکاری بین شبکه رسانه ای عراق و شرکت پخش عربستان امضا شده است.

دولت عربستان سعودی به نوبه خود توافق نامه ایجاد صندوق مشترک سعودی و عراقی را اعلام کرد که سرمایه آن ۳ میلیارد دلار برآورد می شود.

دو طرف توافق کردند که در چارچوب شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق با نیاز به ادامه همکاری و هماهنگی مواضع در حوزه نفت، در زمینه های انرژی و انرژی های تجدید پذیر همکاری کنند و برنامه کار مشترک را فعال و تسریع بخشند.

گفتنی است، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در یک سفر رسمی به عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد.

مصطفی کاظمی در عربستان درباره حمله ناموفق پهپادی به کاخ ملک سلمان گفت گزارش‌ها مبنی بر اینکه پرواز آن پهپاد از عراق صورت گرفته “درست نبودند”.

نخست وزیر عراق گفت: “برخی تلاش‌ها از سوی کسانی شده که روابط ما را مختل کنند.”

کاظمی توضیح بیشتری در این باره نداد اما پیش از این علیه گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران موضع تندی اتخاذ کرده است.

گروهی ناشناخته به نام «گردان‌های وعده حق» مسئولیت آن حمله را به عهده گرفت، اگرچه کارشناسان معتقدند از این نام، برای پشت پرده قرار دادن شبه‌نظامیان وابسته به ایران استفاده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا