سیاست

«در صورت ضرورت پایگاه‌های نظامی آمریکا در اینجرلیک و کوره‌جیک را تعطیل می‌کنیم»

رئیس‌جمهور ترکیه در مورد روابط این کشور با ایالات متحده، تاکید کرد: آن‌ها را دعوت می‌کنم که مانند یک متحد رفتار کنند. انتظار ما از دولت آمریکا این است که گامی برندارد که به روابط دو کشور آسیب وارد کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با اشاره به اقدامات اخیر مجلس سنای آمریکا، تصریح کرد: این اقدامات در تناقص با روحیه هم‌پیمانی بوده و با توافق حاصله میان ترکیه و آمریکا درباره سوریه در ۱٧ اکتبر نیز مغایرت دارد.

 

رئیس‌جمهور ترکیه که با شبکه «آ نیوز» این کشور گفت‌وگو می‌کرد، در رابطه با قطعنامه مجلس سنای آمریکا در تایید حوادث سال 1915 به‌عنوان «نسل‌کشی ارامنه» گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که قطب‌بندی‌های سیاسی در آمریکا به ضرر ما تمام می‌شود و برخی‌، از تحولاتی در رابطه با کشورمان به‌عنوان ابزاری برای تضعیف ترامپ استفاده می‌کنند. این اقدامات در تناقص با روحیه هم‌پیمانی بوده و با توافق حاصله میان ترکیه و آمریکا درباره سوریه در 17 اکتبر نیز مغایرت دارد.

 

رجب طیب اردوغان در ادامه تصریح کرد: «در صورتی که لازم باشد، می‌توانیم پایگاه هوایی اینجرلیک و ایستگاه راداری کوره‌جیک را تعطیل کنیم.»

 

گفتنی است که پایگاه هوایی اینجرلیک که در نزدیکی شهر آدانا در جنوب ترکیه واقع شده، که یکی از بزرگترین و مهمترین پایگاه‌های میزبان نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا و خلیج عربی به شمار می‌آید.

 

وی با بیان اینکه: آن‌ها را دعوت می‌کنم که مانند یک متحد رفتار کنند. انتظار ما از دولت آمریکا این است که گامی برندارد که به روابط ما آسیب وارد کند، بار دیگر تاکید کرد که ترکیه آماده است تا آرشیوهای تاریخی خود را در اختیار تاریخ‌نگاران قرار دهد تا واقعیت‌ها روشن شود.

 

آقای اردوغان با اشاره به عملیات چشمه صلح و پاکسازی شمال سوریه از عناصر تروریستی، خاطرنشان کرد: این عملیات  بر اساس منافع ملی و «نگرانی‌های مشروع» اتخاذ شده، و تصمیمات اخیر مجلس سنای آمریکا تأثیری بر روند موضوع نخواهد گذاشت.

وی بیان داشت:  از نظر من معرفی تروریست‌های ی.پ.گ-پ.ی.د به‌عنوان «کرد» بی‌احترامی به کردهاست.

 

رییس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به طرح پیش‌نویس توافق ترکیه با لیبی، افزود: طرح پیش‌نویس توافق همکاری‌های امنیتی و نظامی ترکیه با لیبی به مجلس ارائه شده و پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

 

آقای اردوغان گفت: در مدیترانه شرقی ذخایر بسیار زیادی از منابع هیدروکربنی وجود دارد. طی روزهای گذشته، گزارشهایی به ما می‌رسد که برخی شرکت‌ها در این منطقه منابع هیدروکربنی اکتشاف می‌کنند. ممکن است برخی شرکت‌های معتبر در عرصه بین‌المللی در این خصوص از ترکیه حمایت کنند.

.

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا