آذربایجانایرانخاورمیانهمقالات

فرمان حمله علی خامنه ائی به اسرائیل و عواقب آن ✍تئومان شاهین

از روزی که علی خامنه ای گفته بود ما تل آویو و حیفا را با خاک یکسان میکنیم ۱۱ سال گذشته در این مدت اسرائیل هر کاری میتوانست انجام داد از کشتن فرماندهان عالی رتبه سپاه در سوریه تا عملیات در داخل خاک ایران ، نفوذ در مراکز مهم سیاسی و نظامی و هسته ای ، حمله سایبری ، تلاش برای اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی و در نهایت حمله به مرکز به اصطلاح کنسولی ایران در دمشق که همه اینها به جز مورد آخر تا به حال بی جواب مانده بود.

طراحی و زمانبندی و محل حمله طوری بود که جمهوری اسلامی را وادار به واکنش کرد با اینکه تمایل زیادی به حمله نداشت ولی از طرف موافقان و حامیانش شدیدا تحت فشار بود چون ۴۵ سال است که شعار محو اسرائیل را سر می‌دهد و عملا بهانه ای برای حمله نکردن نداشت.
تبلیغاتی که روی توان موشکی بود توقع ها را بالا برده بود و همه منتظر قدرت موشکی ایران بودند. سپاه پاسداران با تمام توان حمله کرد و در مجموع ۳۳۱ مورد شلیک انجام داد. مهم‌تر از شلیک اصابت موشک هاست که بنا به اظهار وزارت دفاع اسرائیل ۹۹٪ توسط سیستم دفاعی (گنبد آهنین) خنثی شده و یک در صد هم خسارت قابل توجهی وارد نکرده است.

تبلیغاتی که روی توان موشکی بود تو خالی و آزمون تسلیحاتی بود که محک جدی خورد و با ایرادات بسیاری مواجه شد. همچون پدافند هوایی که هواپیمای مسافربری را ساقط کرد توان موشکی هم ناکارآمد بود و قدرت پوشالی بیش نبود.
یکی از گزینه های مطرح برای پاسخ به حمله موشکی ایران از طرف اسرائیل اقدام متقابل و انهدام مراکزی که از آنها موشک شلیک شده بود است با اینکه گزینه بسیار ضعیفی به نظر می آید ولی لازم است که گوشزدی به مقامات جمهوری اسلامی بکنیم که آزربایجان گوشت قربانی لب توپ نیست که تاوان حماقت و جاه طلبی شما را بدهد.
دستاورد این حمله فقر بیشتر مردم و انزوای بیشتر جمهوری اسلامی خواهد بود و تلاش‌های اسرائیل برای شکل دهی ائتلاف سیاسی علیه ایران شدت خواهد گرفت تلاش هایی که در سال های اخیر به نتایج مهمی دست یافته بود از جمله عادی سازی روابط با عربستان ، امارات و بحرین . با هدیه ای که جمهوری اسلامی داد اسرائیل خواهد توانست خود را از محکومیت و بن بست غزه قدری برهاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا