ایرانجهان

آمریکا: روسیه برای خرید تجهیزات نظامی پس از ایران اکنون به کره شمالی روی آورده است

در حالی که مدت زیادی از افشای خریدهای پهپادی روسیه از جمهوری اسلامی نمی‌گذرد، اکنون آمریکا از خرید موشکی و توپخانه‌ای روسیه از کره‌شمالی خبر می‌دهد.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه ۱۵ شهریورماه نوشت بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است، روسیه میلیون‌ها گلوله توپخانه‌ای و موشک از کره شمالی خریداری می‌کند.

نیویورک‌تایمز نوشته که این سیاست روسیه نشانه آن است که تحریم‌های جهانی بر زنجیره تامین نظامی این کشور موثر بوده و آن را منزوی کرده است.

این افشاگری چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه محموله‌های اولیه پهپادهای ساخت ایران را دریافت کرد که برخی از آن‌ها به گفته مقام‌های آمریکا مشکلات فنی داشته‌اند.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های ایالات متحده نوشته که تصمیم روسیه برای روی آوردن به ایران و اکنون کره شمالی، نشانه این است که تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال‌شده توسط ایالات متحده و اروپا به توانایی مسکو برای تامین تجهیزات برای ارتش این کشور آسیب می‌زند.

از سوی دیگر برخی ابعاد گزارش‌های اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا نیز حاکی از شکست‌های نیروهای نظامی روسیه در برخی مناطق اوکراین است.

 

موشک و گلوله توپخانه‌ای در لیست خرید روسیه

ایالات متحده جزئیات کمی از اطلاعات در این زمینه را از طبقه‌بندی خارج کرده و در مورد تسلیحات دقیق، زمان یا اندازه محموله جرییات زیادی در آن ارائه نشده است.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت که به غیر از موشک‌های کوتاه برد و گلوله‌های توپخانه، انتظار می‌رود روسیه در آینده برای خرید تجهیزات بیشتر از کره شمالی تلاش کند.

تحریم‌های اقتصادی گسترده، دست‌کم تاکنون، روسیه را فلج نکرده است.

نیویورک‌تایمز اشاره کرده که قیمت انرژی که به دلیل حمله نظامی به اوکراین افزایش یافته، خزانه روسیه را پر کرده و به مسکو این امکان را داده تا پیامدهای قطع بانک‌هایش از منابع مالی بین‌المللی و محدود کردن صادرات و واردات را کاهش دهد.

در پی جنگ اوکراین و افزایش فشار و تحریم بر روسیه این کشور به ایران و چین و کره شمالی نزدیک‌تر شده است.

 

خرید پهپادی از ایران

نخستین بار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، بود که ۲۰ تیرماه در کاخ سفید گفت ایران صدها پهپاد رزمی در اختیار روسیه قرار می‌دهد و نیروهای روسیه را برای به کارگیری این پهپادها در جنگ اوکراین آموزش خواهد داد.

مقام‌های نظامی و دولتی جمهوری اسلامی نیز به صورت تلویحی فروش پهپادی خود به کشورهای دیگر را تایید کرده‌اند.

پس از آن گزارش‌هایی درباره آغاز روند انتقال و استفاده از این پهپادها منتشر شد؛ اما چند مقام دولت بایدن به واشینگتن‌پست گفتند به نظر می‌رسد محموله اخیر نخستین محموله از پهپادهای ایرانی به مقصد روسیه بوده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، استفاده از پهپادهای ایران می‌تواند «تاثیری چشمگیر» در جنگ اوکراین داشته باشد؛ با این حال به نوشته واشینگتن‌پست، موثر بودن استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین با تردیدهایی روبه‌رو شده است.

به گفته مایکل نایتز، کارشناس امور نظامی و امنیتی در اندیشکده واشینگتن، پهپادهای ساخت ایران پیش از این فقط در مواردی مانند حمله به خاک عربستان سعودی یا علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه به کار گرفته شده‌اند و در جایی مثل اوکراین که جنگ الکترونیک و همچنین سامانه‌های هوایی پیشرفته حضور دارند مورد آزمایش نبوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا