ایرانخاورمیانه

همزمان با تشدید حملات گروه‌های نیابتی، جنگنده‌های اف۱۶ آمریکایی در خاورمیانه مستقر شدند

همزمان با تشدید حملات گروه‌های نیابتی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه‌شنبه گفت که جنگنده‌های اف ۱۶ این کشور در خارومیانه مستقر شده‌اند.

در همین زمینه، فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اسکادران ۱۱۹ جنگنده‌های اف ۱۶ فالکون نیروهای هوایی ایالات متحده برای تقویت نیروی نظامی در منطقه و افزایش بازدارندگی در برابر تجاورگری‌های بیشتر در منطقه تحت مسئولیت سنتکام مستقر شدند.

ژنرال اتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت، گروه‌های شبه نظامی در هفت روز گذشته ۱۰ بار در عراق و سه بار در سوریه نیروهای آمریکا و اتئلاف بین‌المللی را مورد هدف قرار داده‌اند.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد: «شاهد این هستیم که چشم‌انداز تشدید تنش‌ها علیه نیروهای آمریکا در سراسر منطقه در کوتاه مدت از سوی نیروهای نیابتی ایران و در نهایت ایران وجود دارد.»

ژنرال اتریک رایدر تاکید کرد که ایالات متحده برای حفاظت از نیروها و منافع خود در هر جای دنیا که باشند قاطعانه اقدام خواهد کرد.

از شروع درگیری بین اسرائیل و حماس در روز ۱۵ مهر، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند.

به گفته یک مقام آمریکایی، در این حملات به چهار پرسنل نظامی و پنج کارمند ارتش آمریکا جراحات سبکی وارد شده ولی همه آن‌ها بهبود یافته و به خدمت بازگشته‌اند.

در همین زمینه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در همین روز تاکید کرد، ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست، اما این کشور به هرگونه حمله ایران یا گروه‌های نیابتی آن «سریع و قاطع» پاسخ می‌دهد.

آنتونی بلینکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل و حماس گفت: «ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست. ما نمی‌خواهیم که این جنگ گسترش یابد. اما اگر ایران و گروه‌های نیابتی آن در هرجا به پرسنل آمریکایی حمله کنند، اشتباه نکنید: ما از مردم خود دفاع می‌کنیم، ما از امنیت خود سریع و قاطع دفاع خواهیم کرد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم روز گذشته در مورد حملات گروه‌های شبه‌نظامی به منافع و نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت که جمهوری اسلامی «به طور فعال این حملات را تسهیل می‌کند».

به دنبال بالاگرفتن جنگ بین اسرائیل و گروه حماس در غزه و تشدید حملات گروه‌های نیابتی، وزارت دفاع آمریکا دستور اعزام سامانه‌های ضد ‌موشکی و ضد‌هوایی بیشتر به خاورمیانه از جمله سامانه ضد موشکی تاد را صادر کرده است.

در همین زمینه، چند روز پس از آغاز جنگ درغزه، آمریکا دو کشتی هواپیمابر و ناوگروه همراه آن‌ها را در شرق دریای مدیترانه مستقر کرده است تا با حملات احتمالی گروه‌های نیابتی ایران در آن منطقه مقابله کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا