ایرانجهان

بورل: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه پس از یک کنفرانس ویدیویی اضطراری با وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در واکنش به حمله هوایی تهران به اسرائیل، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

آقای بورل اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان متحد، را تکرار کرد که متعاقب حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل گفته بود که خاورمیانه «لب پرتگاه قرار دارد.»

وی پس از این کنفرانس ویدیویی به خبرنگاران گفت: «امروز وزرای خارجه [کشورهای اتحادیه اروپا] موضع محکمی گرفتند و از تمام بازیگران در منطقه خواستند که از پرتگاه دوری کنند تا مبادا در آن بیفتند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس هشدار داد که اگر هر تحولی در شرایط کنونی به تشدید تنش‌ها منجر شود، خاورمیانه درگیر «جنگی تمام عیار» خواهد شد.

جوزپ بورل اظهار داشت که چند کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار گسترش تحریم‌ها به نحوی شدند که ایران نتواند از یک سو پهپادهای خود را به روسیه بدهد و از سوی دیگر موشک در اختیار گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه بگذارد.

آلمان، فرانسه و بسیاری از دیگر اعضای اتحادیه اروپا از چنین طرحی پشتیبانی کرده‌اند.

بورل گفت که او نیز از این طرح پشتیبانی کرده و طی روزهای آینده دیپلمات‌ها بر روی آن کار خواهند کرد تا وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا بتوانند در نشست روز دوشنبه در لوکزامبورگ درباره آن گفت‌وگو کنند.

وی افرود که برخی کشورهای اتحادیه اروپا چشم‌انداز تحریم سپاه پاسداران را مطرح کردند. آقای بورل اما تاکید کرد که اتحادیه اروپا تنها زمانی می‌تواند سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بنامد که یکی از کشورهای اتحادیه اروپا ثابت کند این گروه درگیر اقدامات تروریستی بوده است.

آقای بورل عنوان کرد که اتحادیه اروپا از چنین موردی باخبر نیست اما او از سرویس دیپلماتیک این اتحادیه می‌خواهد که این مسئله را دوباره بررسی کنند.

وی اظهار داشت که تمام وزرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حمله ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کردند و بر تعهد خود نسبت به تامین امنیت اسرائیل تاکید داشتند.

وی اما در عین حال از اقدامات اسرائیل در جنگ غزه به شدت انتقاد کرد و از جمله گفت که نسبت به «شرایط فاجعه‌بار انسانی» در غزه میزان کمک‌هایی که وارد این منطقه می‌شود بسیار ناچیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا