ایرانمقالات

هفده درصد مرگ مادران ایرانی به‌دلیل دسترسی نداشتن به متخصص زنان

رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی از مرگ «۱۷ درصد» مادران ایرانی به‌ دلیل «دسترسی نداشتن به متخصص زنان» خبر داده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی با استناد به «مطالعاتی که در کشور صورت گرفته»، اظهار داشته است: سن متوسط مادران فوت‌شده «۳۰ تا ۳۵ سال» و عمدتاً در زایمان اول بوده و در این میان «۴۵ درصد» ناشی از «تخصص کافی نداشتن کادر پزشکی» است.

این مقام ارشد حوزه بهداشت و درمان ایران در ادامه آمارهای اعلامی خود، افزوده است: در «۱۷ درصد» موارد فوت زنان باردار، «دسترسی نداشتن به متخصص زنان» باعث مرگ مادر شده است.

در سالیان اخیر علاوه بر بالا رفتن هزینه‌های مربوط به بارداری و زایمان، همزمان خبرهایی نیز از پذیرش نشدن برخی زنان باردار در مراکز درمانی یا آمار بالای مرگ آنها در بیمارستان‌ها نیز منتشر شده است.

از جمله این موارد، مرگ دو زن باردار ۳۴ و ۳۵ ساله طی مرداد ماه در بیمارستان «امام سجاد» یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد بود. هر چند محمود شهامت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در واکنش به آن، مدعی شده بود: «۹۵ درصد مرگ مادران باردار» در این استان «علل پیش بیمارستانی» دارند.

کاهش مرگ و میر «مادران باردار» و «کودکان در حال تولد» به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم در بررسی سطح سلامت و توسعه‌یافتگی جوامع مختلف محسوب می‌شود.

زنان باردار ایرانی با چالش‌های زیادی از جمله محدودیت‌های جمهوری اسلامی برای ممنوعیت غربالگری‌های پیش‌از تولد یا غیرقانونی بودن سقط جنین نیز مواجه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا