جهانخاورمیانه

تشدید تحرکات دیپلماتیک، همزمان با افزایش احتمال آغاز عملیات زمینی اسرائیل در غزه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نطقی تلویزیونی، خواستار تخصیص «میلیاردها دلار» کمک اضطراری به اسرائیل شد؛ موضوعی که البته با توجه به نامشخص بودن تکلیف رئیس کنگره، تا حدی پیچیده شده است.

آقای بایدن همزمان، درباره وضعیت غیرنظامیان فلسطینی هم گفت: «نمی‌توانیم فلسطینی‌های بی‌گناهی را که تنها خواسته‌شان زندگی در آرامش و داشتن فرصت است، نادیده بگیریم.»

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

در تحولی دیگر قرار است تا ساعاتی دیگر شارل میشل و اورسولا فن در لاین،‌ روسای شورا و کمیسیون اروپا وارد واشینگتن شده و درباره اتخاذ موضعی واحد در قبال جنگ غزه، و البته اوکراین، با رئیس جمهوری آمریکا گفت‌و‌گو کنند.

در همین حال، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا هم پس از رایزنی با مقام‌های اسرائیل و عربستان سعودی در روز پنجشنبه، امروز به قاهره می‌رود تا وضعیت اسرائیل و غزه را با شرکای منطقه‌ای کشورش، به بحث بگذارد.

همزمان فیلیپه لاتزارینی،‌ مدیر آژانس کمک به آوارگان فلسطینی،‌ با اشاره به شرایط اسفبار غیرنظامیان در غزه،‌ بار دیگر درباره قرار داشتن خاورمیانه در لبه پرتگاه هشدار داده و گفته به نظر می‌رسد جهان در حال «عاری‌شدن از انسانیت» است.

همه این‌ها در حالیست که گمانه‌زنی‌ها درباره آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه، رو به افزایش است. یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با سربازانی که در نزدیکی مرز غزه مستقر شده اند، خطاب به آنها گفته: «شما الان غزه را از دور می‌بینید. به‌زودی آنجا را از داخل خواهید دید!»

از سوی دیگر، واکنش‌ها به فرو ریختن بخشی از یک کلیسای تاریخی در غزه، بر اثر حمله هوایی اسرائیل هم ادامه دارد. گفته می‌شود در این حادثه، تعدادی از فلسطینیانی که در کلیسا پناه گرفته بوده اند، کشته یا مجروح شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا