اجتماعیایرانسیاست

اعتراف‌گیری این‌بار با استفاده از گروه‌های دانشجویی بسیجی

عوامل بازجویی نهادهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران در یک اقدامی تازه برای بازجویی و اعتراف‌گیری تحمیلی از دو دانشجوی زندانی از گروه‌های دانشجویی بسیجی استفاده کرد.

بر اساس گزارشی که «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف»منتشر کرده این گروه با حضور مقام‌های دادستانی، نمایندگان انجمن اسلامی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی مستقل، شورای صنفی، بسیج دانشجویی، برخی اساتید دانشگاه، سرپرست دادسرای امنیت، بازجوی پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی، با این دانشجویان بازداشتی دیدار کرده‌اند.

طبق گزارش «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف» در این جلسه حدودا سه ساعته ویدیویی پخش می‌شود که نمایندگان قوه قضائیه و بازجویان این دو دانشجو ادعا می‌کنند که «فیلم جرائم این دو دانشجوست» که گویا نشان‌دهنده «خراب‌کاری» آنان بوده است.

به نوشته انجمن اسلامی دانشگاه شریف «در این فیلم، چهرۀ اشخاص مشخص نبود» و آقایان «مرادی و یونسی نیز دربارۀ فیلم‌ها تأیید و یا تکذیبی نکردند.»

این گروه دانشجویی اصول‌گرا در مطلبی که از طریق اینترنت منتشر کرده علی یونسی به آنان گفته که علاقه‌ای به حضور در این جلسه نداشته است.

در این جلسه امین ناصری، سرپرست دادسرای امنیت از علی یونسی می‌خواهد «دربارۀ فیلم‌ها توضیح دهد»، ولی «علی همان‌طور که گفته‌بود تمایلی به این کار نداشت» با این حال سرپرست دادسرای امنیت دوباره با «اصرار» به لزوم ارایه توضیح علی یونسی وی را تحت فشار قرار می‌دهد. تا جایی که نماینده انجمن اسلامی دانشجویان و نماینده بسیج دانشجویی نیز به این روند اعتراض کرده و می‌گویند: «به نظر می‌رسد ایشان [علی یونسی] با اصرارهای شما تحت فشارند و درخواست دارم این روند متوقف شود.»

در ادامه جلسه علی یونسی می‌گوید «مدت‌هاست که درخواست دارم وکیل داشته‌باشم و به دادگاه بروم و دفاع کنم.»

امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی بازداشت شده نیز گفته که: «خیلی چیزها هست که می‌خواهم بگویم، اما اگر در این چند دقیقه توضیح دهم امکان‌پذیر نیست و حق مطلب ادا نمی‌شود.»

در این جلسه یک دانشجویانی که به نمایندگی از «انجمن اسلامی مستقل» آنجا حضور داشته گفته که «ما با دو دانشجو طرف نیستیم. با یک سازمانِ جلاد آدم‌کش طرف هستیم که باید پاسخ مناسب به آن‌ها دهیم.»

«شوراهای صنفی دانشجویان کشور» در واکنش به این دیدار اعلام کرده که «در پرونده‌ای که حتی حق ورود وکلای این دو دانشجو به صورت غیرقانونی از آنها سلب شده است تشکیل جلسه‌ای مشترک میان نهادهای دانشجویی و دستگاه امنیتی با این دو دانشجوی دانشگاه شریف که شائبه تلاش برای کسب و انتشار اعترافات اجباری را ایجاد می‌کند امری بدون سابقه در تاریخ جنبش دانشجویی است و دانشجویان را دچار بهت کرده است.»

رضا یونسی، برادر علی یونسی نوشته که «جلسه با حضور علی یونسی و امیرحسین مرادی و تعدادی از اساتید و دانشجویان برگزار شده که برخی (و نه همه) از این به اصطلاح “اساتيد‌/دانشجويان” کاملا وابسته به نهادهای امنیتی هستد و در نقش بازجو شرکت کردند تا بازجویی جمعی انجام شود.»

وی در توییتی دیگر نوشته که «وزارت اطلاعات با اینها چه کرده که علی مایل است زودتر به دادگاه برود تا از آزار و اذیت اطلاعات راحت شود؟ چه تهدیدهایی کردید که علی در آن وضعیت، نگران خانواده اش است؟…مشخص است كه هدفتان تنها قربانى كردن است. تا کی می‌خواهید جوانان ایران را نابود کنید؟»

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی نیز نوشته که «بی عدالتی یعنی علی یونسی و امیرحسین مرادی رو که از شدت استرس حتی توانایی واضح حرف زدن رو از دست دادن و در اثر تهدیدها و شکنجه های روحی، نگران خانواده هاشونن رو بدون حضور وکیل و خانواده ها به جلسه بازجویی عمومی ببرید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا