آذربایجانایران

فراخوان اعتراض برای روز چهارشنبه همزمان با افزایش حمایت‌های بین‌المللی از خیزش سراسری

با گسترش اعتراض‌ها در خیزش سراسری مردم ایران و فراخوان‌های متعدد برای شرکت در تجمعات در روز چهارشنبه ۲۰ مهر، چهره‌های سیاسی و فرهنگی از جنبش ایرانیان حمایت کردند.

یکی از فراخوان‌ها از سوی دانشجویان دانشگاه تهران صادر شد که گفتند برای چهارشنبه ۱۱ صبح در پردیس هنرهای زیبا تجمع خواهند کرد.

حامد اسماعیلیوننیز برای برگزاری تظاهراتی بزرگ در ساعت سه عصر روز شنبه ۲۲ اکتبر در گروسر اشترن برلین فراخوان داد.

از دیگر کسانی که از خیزش سراسری مردم حمایت کردند می‌توان به آپرا وینفری، مجری آمریکایی، نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی-آمریکایی، آنا مایا هنریکسون، وزیر دادگستری فنلاند و تیم ملی فوتبال زنان سوئد اشاره کرد.

آپرا وینفری در پیامی ویدیویی به یاد مهسا امینی و در حمایت از معترضان ایرانی گفت: «صلابت آنها برای من بسیار الهام‌بخش است و جنبشی که برپا کرده‌اند مثالی درخشان است که نشان می‌دهد اتحاد مردم برای تغییر می‌تواند چه دستاوردی داشته باشد.» او زنان ایرانی را ستود و افزود: «ما نام مهسا امینی و همه معترضانی را که در راه مبارزه برای حق خود، برای آزادی جانشان را از دست داده‌اند بر زبان داریم.»

نازنین بنیادی نیز با بازنشر اظهارات وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی درباره نگهداری دانش‌آموزان معترض در مراکز اصلاح و تربیت روانی نوشت: «این شرم آور است. سازمان ملل می‌خواهد در این مورد چه کار کند؟»

در همین حال تیم ملی فوتبال زنان سوئد در پستی اینستاگرامی بر حمایت خود از حقوق زنان و دختران ایرانی تاکید کرد و نوشت: «ما برای دختران ایران بازی می‌کنیم.»

وزیر دادگستری فنلاند نیز در پیامی ویدیویی گفت: «در کنار زنان و دختران ایران می‌ایستم. وظیفه ما است که در برابر هرگونه خشونت و ظلم بایستیم. همه دختران و زنان حق آزادی دارند.»

هم‌زمان فشارهای بین‌المللی بر جمهوری‌اسلامی در حال افزایش است از جمله در بریتانیا که جیلین کیگان، معاون پارلمانی وزیر خارجه، در مجلس عوام این کشور سرکوب اعتراضات، روزنامه‌نگاران و آزادی اینترنت در ایران را محکوم کرد.

کیگان گفت: «این اعتراضات به ما نشان می‌دهد که مردم ایران از مسیری که دولت خود در پیش گرفته راضی نیستند.»

همزمان با انتشار چندین فراخوان برای برگزاری تجمع‌ و اعتصاب‌ در روز چهارشنبه ۲۰ مهر، اعتراض‌های ضدحکومتی شامگاه سه‌شنبه در چندین شهر ایران ادامه پیدا کرد.

بر اساس ویدیوهایی رسیده ، معترضان در قم یک خیابان در منطقه نیروگاه را بستند و شعارهای ضدحکومتی دادند.

در یزدانشهر اصفهان هم مردم معترض تجمع کردند و طبق گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند.

ویدیوهای منتشر شده حاکی از به خیابان آمدن معترضان در برازجان نیز بود.

در سنندج معترضان شامگاه سه‌شنبه یک خیابان را با درست کردن آتش بستند.

همچنین در چندین محله از تهران از جمله چیتگر و کامرانیه مردم از پشت پنجره‌ها شعار شبانه دادند.

همزمان، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در فراخوانی نوشت از تمام اقشار مردم کردستان و ایران درخواست دارد بعد از ظهر چهارشنبه ۲۰ مهر ماه در میادین و خیابان‌های اصلی شهرها تجمع کنند.

پیشتر، گروه «جوانان محلات تهران» در اطلاعیه شماره ۹ خود فراخوانی را برای تجمع در روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه «از ساعت ۱۲ظهر تا سپیده‌دم در تمامی میادین و خیابان‌های اصلی» صادر کرده بود.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در تداوم همراهی با اعتراضات با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «نمی‌توانیم عضوی از دانشگاه باشیم و سرکوب فراگیر و کشتار بی‌رحمانه‌ هم‌‌سرنوشت‌هامان را ببینیم و در سکوت به کلاس‌های درس بازگردیم. ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم که در کنار مردم ایستاده‌ایم و این برخوردهای خونین و خشونت‌بار را محکوم می‌کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا