جهانسلامتی و زندگی

چین به سازمان بهداشت جهانی اجازه بازرسی نداد

چین به سازمان بهداشت جهانی اجازه انجام تحقیقات مرحله دوم برای بررسی منشا ویروس کرونا را نداد. مرحله دوم به احتمال شیوع ویروس از آزمایشگاه در چین متمرکز است.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهادی را به مقامات چینی برای انجام تحقیقات در بازار حیوانات وحشی و آزمایشگاه های شهر ووهان در ماه جاری ارائه داد و خواستار انجام تحقیقات شفاف شد.

در پاسخ به این خواسته، زنگ ییکسین، معاون وزیر ملی کمیسیون بهداشت چین، گفت: “ما این طرح تحقیق را قبول نمی کنیم ، زیرا در برخی موارد ضد علم و عقل سلیم است.”

زنگ ییکسین گفت که وقتی گزارش سازمان بهداشت جهانی را خواند، تعجب کرد زیرا در این گزارش دید که فرضیه درز ویروس به بیرون به دلیل نقض پروتکل های آزمایشگاهی در چین نوشته شده است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای در ابتدای ماه جولای گفت که تحقیقات در مورد منشا کرونا به دلیل کمبود اطلاعات و مانع‌تراشی در روزهای اول شیوع بیماری توسط دولت چین تکمیل نشد.

زنگ ییکسین گفت که امیدوار است این سازمان ارزیابی کارشناسان چینی از منشا کرونا را در نظر بگیرد. زنگ همچنین اظهار داشت که این مطالعات علمی باید از دستور کار سیاسی دور باشد.

اولین مورد شناخته شده اپیدمی ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین ظاهر شد. در ابتدا، باور عمومی این بود که ویروس از حیوانات موجود در بازار حیوانات وحشی در ووهان به انسان منتقل می شود.

در ماه می، جو بایدن رئیس جمهور آمریكا، نیز به واحدهای اطلاعاتی این كشور دستور داد كه مطالعاتی درباره منشا کرونا انجام دهند.

علی رغم این اتهامات و تلاش های افکار عمومی بین المللی علیه چین، چین ادعا می کند که منشا ویروس کرونا را باید در کشورهای دیگر جستجو کرد.

لیانگ وانیان، مقام چینی در تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی، استدلال کرد که باید مطالعات روی حیوانات دیگر، به ویژه خفاش ها، در کشورهای دیگر انجام شود. وانیان همچنین اظهار داشت که احتمال نشت از آزمایشگاه در سایر کشورها نیز باید ارزیابی شود.

مقامات چینی همچنین با ادعای پیشگیری در برابر حمله احتمالی سایبری، از بسته شدن داده های سال ۲۰۱۹ آزمایشگاه موسسه ویروس شناسی ووهان، که گمان می رود منشا ویروس در ووهان باشد، دفاع می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا