جهانسلامتی و زندگیسیاست

طرح سنای آمریکا برای تحریم چین در صورت عدم پاسخگویی پکن در مورد شیوع کرونا

جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا، طرحی را ارائه دادند که در صورت عدم «پاسخگویی کامل» چین درباره شیوع کرونا، رییس‌جمهوری آمریکا اختیار دارد تا این کشور را تحریم کند.

این طرح که «قانون پاسخگویی برای کووید-۱۹» نام دارد، روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت در مجلس سنای آمریکا ارائه شد و به رئیس جمهوری آمریکا ۶۰ روز فرصت می دهد تا به کنگره اطمینان دهد که چین «توضیحات کامل» در مورد شیوع ویروس جدید کرونا را ارائه کرده است.

جیم اینهاف از حامیان «قانون پاسخگویی کووید-۱۹» در بیانیه‌ای گفت: «حزب کمونیست چین باید برای نقش مخربش در همه‌گیری ویروس کرونا پاسخ پس بدهد.»

این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت اوکلاهوما، چین را متهم به پنهان‌کاری کرده و می‌گوید «فریب آشکار آن‌ها [چینی‌ها] درباره منشا و شیوع ویروس» برای جهان هزینه داشته است.

سناتورهای جمهوریخواه به ویژه خواستار همکاری چین با تمام تحقیق‌هایی شده اند که آمریکا یا متحدانش یا نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع بیماری همه گیر «کووید-19» انجام خواهند داد.

همچنین لیندزی گراهام از دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه حامی این طرح با اظهار بر اینکه «چین به جامعه بین‌المللی اجازه ورود به آزمایشگاه ووهان را نمی‌دهد» تاکید کرد: «قانع شدم که چین هرگز با تحقیقات در این‌ خصوص همکاری نخواهد کرد مگر در صورتی که مجبور به انجام آن شود.»

در محتوای طرح ارایه شده جمهوریخواهان بر علیه چین همچنین آمده است که رئیس جمهوری ایالات متحده باید از تعطیلی «بازارهای پرخطر» در چین و همچنین آزادی مخالفان دولت محلی هنگ‌کنگ که پس از شیوع ویروس کرونا بازداشت شده‌اند اطمینان حاصل کند.

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ۲۷ فرودرین در کاخ سفید درباره گزارش‌هایی مبنی بر منشاء ویروس کرونا در یک آزمایشگاه در ووهان چین گفت که از این موضوع باخبر است و به طور دقیق این وضعیت وحشتناک که اتفاق افتاده را بررسی می کنیم.
همچنین بر اساس یک گزارش اسوشیتدپرس  که می‌گوید دولت چین اوایل ماه ژانویه (نیمه اول دی ماه) به طور عمد و آگاهانه شدت شیوع ویروس کووید-۱۲ را پنهان کرده است.این خبرگزاری با اشاره به این که گزارش مذکور محرمانه نبوده ولی «فقط برای استفاده رسمی» تهیه شده‌است، در ادامه نوشت بنابر این گزارش چین با کوچک نشان دادن وسعت و شدت بیماری، واردات تجهیزات پزشکی را افزایش و صادرات این تجهیزات را کاهش داده است.

همچنین در این گزارش اتهام دیگر این است که چین امکان انتقال ویروس از انسان به انسان را در بیشتر روزهای ماه ژانویه از سازمان جهانی بهداشت پنهان کرده، تا بتواند مایحتاج بهداشتی و درمانی خود را تامین کند.

لازم به ذکر است که گزارش کارشناسان وزارت امنیت داخلی آمریکا بر اساس احتمالات ۹۵ درصدی‌ست که نشان می‌دهد  توازن صادرات و واردات چین در بازه زمانی مذکور، معمولی نبوده است.

از سوی دیگر در روزهای اخیر شماری از نشریات غربی مدعی شدند نهادهای امنیتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند (فایو آیز) در گزارشی محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته گفته‌اند: «چین درباره سرایت کنندگی ویروس کرونا دروغ گفته است».

روزنامه «دی‌ ولت» آلمان نیز در هفته‌های اخیر این ادعا را مطرح کرد که در نامه‌ای که توسط وزارت امور خارجه آلمان به کلیه ادارات دولتی ارسال شده، به بروکرات‌های ارشد اخطار داده شده است که در راستای تبلیغات چین که در مورد مدیریت شیوع ویروس کرونا به راه انداخته است، اظهارات اظهار نظر نکنند.

همچنین، آژانس خبری رویترز گزارش داد، پکن سعی کرد از انتشار گزارش اتحادیه اروپا که مدعی بود دولت چین در پخش اطلاعات نادرست درمورد شیوع ویروس کرونا نقش دارد، جلوگیری کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا