ایران

مولوی عبدالحمید خواستار برگزاری رفراندوم در ایران با حضور ناظران بین‌المللی شد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با اعتراض به کشتار و سرکوب گسترده مردم ایران، خواهان برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی شد و همزمان در بیانیه‌ای کشتار دست‌کم ۱۶ تن از مردم معترض شهر خاش در روز جمعه را به شدت محکوم کرد.

این رهبر بلندپایه بلوچ ها روز سیزدهم آبان ماه در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان که در مصلای مسجد مکی برگزار شد، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «با زندان و کشتن مردم نمی‌توانید آن‌ها را ساکت کنید. الان نزدیک به ۵۰ روز است که مردم در حال اعتراض هستند. این مردم خون دیده‌اند و کشته داده‌اند. نمی‌توانید آن‌ها را بیرون برانید.»

مولوی عبدالحمید در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی «به بن‌بست رسیده است»، گفت: «من قبلا دلسوزانه فریاد زده‌ام که روزی خواهد آمد که دیگر دیر شده است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه «اکثریت مردم ایران، جز یک طیف خاص، احساس تبعیض و تحقیر می‌کنند و آن طیف خاص هم همان کسانی هستند که از فیلتر شما رد شده‌اند»، گفت: «مردم گرسنه‌اند. وقتی دلار به بالای ۳۳ هزار تومان رسیده و تومان ارزشش را در سطح دنیا از دست داده، مردم گرانی را تجربه می‌کنند.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به تغییر نسل‌ها و به بن‌بست‌رسیدن سیاست‌های حکومت فعلی، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «با این ملت با خشونت رفتار نکنید. اکثریت مردم نارضایتی دارند و مشروعیت شما از همین مردم است. اگر این را قبول ندارید، رفراندومی فوری با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید.»

این رهبر بلندپایه اهل سنت ایران با اشاره به این که «باید به خواسته جمهور که محورند، تن بدهید» افزود: «ما شیعه و سنی و اقوام نداریم. همه یکی هستیم. ما می‌گوییم مشکل ملت ایران حل شود و جز این هیچ‌چیزی نمی‌خواهیم.»

مولوی عبدالحمید در بخش‌هایی دیگر از سخنان خود به تبعیض و خشونت حکومتی علیه زنان در جمهوری اسلامی اعتراض کرد و گفت که وقتی زنان را از همه‌چیز محروم کرده‌اند و می‌خواهند به زور ملت را به بهشت ببرند، بدانند که نه شیعه و نه سنی به زور به بهشت نمی‌رود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اعتراض نسبت به خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی علیه مردم و به ویژه زنان، گفت: «زن در فرهنگ ما احترام ویژه‌ای دارد. این‌ها دختران، خواهران و مادران شما هستند. حتی اگر شما را کتک بزنند، نباید پلیس آن‌ها را بزند. کدام شریعت و قانون به گشت ارشاد اجازه داده دست و پای زنان را بگیرد و آن‌ها را در ماشین بیندازد.»

مولوی عبدالحمید همچنین گفت که امروز بیشترین اعتراضات از سوی زنان است که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند درحالی که زنان به دانشگاه می‌روند، تحصیل می‌کنند و بسیاری از آن‌ها از مردان ماهرتر هستند و استعداد بالاتری دارند.

این امام جمعه بلوچ همچنین بر مخالفت خود با اعدام تاکید کرد و با اعتراض به اعدام‌های گسترده در جمهوری اسلامی، خطاب به قوه قضائیه گفت: «شما این اعدام‌ها را از کجا آورده‌اید؟‌ این‌ اعدام‌ها به ضرر کشور و اسلام است. کسی که جرمی مرتکب می‌شود، باید زندانی شود یا به شیوه دیگری مجازات شود.»

این روحانی بلند پایه اهل سنت در ایران در بخشی از سخنان خود نیز به «پخش اعترافات اجباری» اعتراض کرد و گفت که پخش اعترافاتی که به اجبار یا با تطمیع گرفته شده جامعه را ملتهب‌تر می‌کند

مولوی عبدالحمید با تاکید بر اینکه معترضان سیاسی را نباید زندان کرد، گفت: «یک چیزی که در این مدت من را به شدت رنج داده است، همین زندانی‌کردن زنان سیاسی است. ما باید اجازه بدهیم مردم حرف بزنند و علیه ما فریاد بزنند. اگر عملکرد ما درست باشد، حرف هیچ‌کس تاثیری نخواهد داشت.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی همچنین جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای «جنایت خونین در شهر خاش» را به شدت محکوم کرد. او با ابراز تاسف از کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن از جوانان و نوجوانان، نوع برخورد با اعتراضات مردمی در سیستان‌وبلوچستان را بیانگر عمق ظلم و تبعیض در حق مردم این استان دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی به سوی مردم در شهر خاش را«جنایت دیگری در بلوچستان» خواند و گفت که در تیراندازی جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ جمعیت معترض در شهر خاش به خاک و خون کشیده شده‌اند.

در بیانیه مولوی عبدالحمید آمده است که شمار مردم معترض کشته شده در خاش تاکنون به دست‌کم ۱۶ تن رسیده است و ده‌ها تن نیز زخمی شده‌اند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد که فاجعۀ خونین روز جمعه سیزدهم آبان در خاش و نیز کشتار «جمعه خونین زاهدان» در هشتم مهر ماه، بیانگر عمق ظلم‌ها و تبعیض‌هایی است که بارها نسبت به آنها هشدار داده شده است.

رویداد «جمعه خونین زاهدان» هشتم مهر ماه پس از آن رقم خورد که نیروهای امنیتی از داخل یک کلانتری در زندان به تجمع اعتراضی مردم زاهدان تیراندازی کردند. مردم زاهدان در این روز برای اعتراض به «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ در چابهار» تجمع کرده بودند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان بعد از نماز جمعه را کشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در بیانیه‌ای کشتار هشتم مهر در زاهدان را خونین‌ترین کشتار از زمان آغاز اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا امینی اعلام کرده است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا