ایران

تهران گزارش آژانس درباره افزایش ذخایر ایران به سطح نزدیک ساخت بمب اتم را «بی‌اساس» خواند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر افزایش ذخایر اورانیوم ایران به سطح نزدیک به ساخت بمب اتم گفت رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عمد گزارشش را مبهم تنظیم می‌کند.

بهروز کمالوندی این موضوع را «تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی» خواند اما توضیحی درباره میزان ذخایر اورانیوم ایران نداد.

کمالوندی گفت: «مطالب گزارش فصلی اخیر مدیر کل آژانس تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی بوده و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.»

او تاکید کرد: «برقراری مجدد نظام راستی‌آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است.»

کمالوندی همچنین گروسی را متهم کرد که گزارشش را به عمد مبهم تنظیم کرده و رسانه‌ها نیز «همانند گذشته با استفاده از این ابهامات، فضاسازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القای غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.»

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، خبرگزاری رویترز بر اساس یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران با خلوص ۶۰ درصد، به ۵۵ کیلوگرم رسیده است که در صورت غنی‌سازی با خلوص‌ بالاتر، از میزان لازم برای تولید بمب اتمی بیشتر است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند فصل‌های گذشته، گزارش دومی را برای کشورهای عضو ارسال کرده است که در آن از این که تهران هنوز توضیحاتی «موثق» در مورد منشا ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده ارائه نکرده، ابراز تاسف کرده است.

خرداد ماه امسال شورای حکام قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا مبنی بر لزوم پاسخگویی فوری ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سه سایت مشکوک را با اکثریت قاطع تصویب کرد.

با این حال لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در توییتی نوشت که پس از تماس اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی دریافته است هفته آینده هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر نخواهد شد.

همزمان با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش‌های متناقضی هم درباره احتمال حصول توافق میان ایران و طرف‌های برجام برای احیای آن منتشر شده است.

در حالی که پیش از این رسانه‌های اسرائیل از ارزیابی‌های وزارت امور خارجه این کشور و سازمان اطلاعات خارجی (موساد) درباره احتمال امضای توافق احتمالی برای احیای برجام خبر داده بودند، تایمز اسرائیل روز چهارشنبه از قول مقام‌های آمریکا نوشت این توافق احتمالا در آینده نزدیک امضا نخواهد شد.

در همین حال رسانه‌ها به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کردند مذاکرات احیای برجام تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ۱۷ آبان به نتیجه نخواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا