ایرانجهان

«موسسه تبادلات آکادمیک» آلمان به فعالیت خود در ایران پایان داد

موسسه تبادلات آکادمیک آلمان بزرگترین سازمان حمایتی آلمان در حوزه همکاری‌های دانشگاهی بین‌المللی است که دیگر علاقه ای به ارتباط علمی با ایرانیان ندارد.

وحید حدادی اصل، قائم‌مقام وزیر علوم حکومت ایران از کاهش علاقه کشورهای اروپایی برای ارتباط علمی با ایران خبر داد و گفت که «برلین دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) را در ایران تعطیل کرده است.»

وحید حدادی اصل افزود: «این موسسه، یک سازمان علمی است و نباید تحت‌تأثیر مسائل قرار بگیرد. ما محدودیتی برای ارتباط علمی با کشورهای اروپایی نداریم، اما آنها محدودیت ایجاد می‌کنند.»

او خاطرنشان کرد: «کشورهای اروپایی علایق خود را برای ارتباط علمی با ایران کم کرده‌اند، اما قراردادی نداشته‌ایم که بخواهند آن را لغو کنند.»

همچنین وب‌سایت موسسه تبادلات آکادمیک آلمان با انتشار متنی، ضمن ابراز تأسف از تعطیل‌شدن این مرکز تا «اطلاع ثانویه» نوشت: «به‌عنوان یک موسسه علمی دانشگاهی برون‌مرزی این تصمیم‌گیری برای ما آسان نبوده و امید آن می‌رود که در آینده‌ای نزدیک امکان ازسرگیری فعالیت‌ها فراهم شود.»

این موسسه باهدف حمایت از تبادلات آکادمیک آلمان و ایران، مشاوره در همه زمینه‌های آکادمیک از جمله تحصیل و پژوهش در آلمان و توسعه روابط بین دانشگاهی بین دو کشور تاسیس شده است.

گفتنی است که طی ماه‌های گذشته تنش میان روابط کشورهای اروپایی و ایران افزایش‌یافته است و این تنش موضوعات فرهنگی و علمی را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.

درحالی‌که مقامات برلین تصمیم گرفتند که دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در ایران را تعطیل کنند، در ۱۵ دی‌ماه، وزارت امور ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر بنیاد تحقیقات فرانسه در ایران را تعطیل کرده است.

اقدام دولت ایران برای تعطیلی این مرکز فرهنگی که به «انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران» معروف است، واکنشی بود به انتشار کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای رهبر ایران در مجله فرانسوی شارلی ابدو.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا