جهان

جو بایدن از ارائه ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین خبر داد

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در تماس با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی، از ارائه ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به این کشور خبر داد.

طبق اعلام کاخ سفید، این کمک‌ها شامل سلاح، مهمات، سیستم‌های توپخانه‌ای، بالگرد خودروهای زرهی و سایر کمک‌های امنیتی خواهد بود.

طبق بیانیه کاخ سفید، سلاح‌های جدیدی که آمریکا به اوکراین می‌دهند برای مقابله با حمله‌های روسیه در شرق اوکراین و از جمله در دونباس مناسب هستند.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد که آمریکا به انتقال کمک‌های نظامی سایر متحدان خود به این کشور ادامه خواهد داد.

پیشتر وال استریت‌ژورنال گزارش داده بود که آمریکا قصد دارد برای کمک به اوکراین در هدف قرار دادن واحدهای نظامی روسیه در دونباس و کریمه، کمک‌های اطلاعاتی بیشتری به کی‌یف ارائه کند.

ولودیمیر زلنسکی نیز اعلام کرد که طی تماس با جو بایدن درباره کمک‌های دفاعی و مالی بیشتر به اوکراین و همچنین تحریم‌ها و جنایات جنگی روسیه گفت‌وگو کرده‌اند.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا در حال بررسی فرستادن یک مقام ارشد کابینه برای بازدید از اوکراین است و وزیران خارجه و دفاع دو نفر از این گزینه‌ها هستند.

در همین حال، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در یک سخنرانی هشدار داد: «کسانی که به دنبال تضعیف تحریم‌های غرب علیه روسیه هستند، با پیامدهای اقتصادی این اقدام خود مواجه خواهند شد.»

او گفت: چین باید کمک کند که «جنگ شنیع» روسیه علیه اوکراین پایان یابد، وگرنه جایگاه خود را در جهان از دست خواهد داد.

هم‌زمان با ادامه فشارهای بین‌المللی بر روسیه در ارتباط با وضعیت وخیم انسانی در مناطق جنگ‌زده اوکراین، کاخ سفید بر موضع جو بایدن در نسل‌کشی خواندن اقدام‌های روسیه در اوکراین تاکید کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت: «جو بایدن نه یک بار، بلکه دو بار تاکید کرد که اقدامات روسیه در اوکراین نسل‌کشی است، زیرا هر روز بیشتر مشخص می‌شود که پوتین به دنبال از بین بردن ایده اوکراینی بودن است و این بی‌رحمی‌ها هر روز شدت می‌گیرد.»

کرملین در مقابل اعلام کرد که با اظهارات رییس‌جمهور آمریکا در این مورد که آنچه روسیه انجام می‌دهد «نسل‌کشی» است، به شدت مخالف است و آن را غیر قابل قبول خواند.

در همین حال، کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، که برای تحقیق درباره جنایت جنگی احتمالی روسیه در بوچا از این منطقه بازدید کرده، کل اوکراین را «صحنه جنایت» توصیف کرد.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد: در حال حاضر آتش‌بس بشر دوستانه در اوکراین امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

در مقابل، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اوکراین را متهم کرد که مذاکرات صلح با این کشور را به درازا می‌کشاند.

در همین حال فشار کشورهای غربی بر روسیه دو واکنش به حمله این کشور به اوکراین ادامه دارد.

بریتانیا اعلام کرد ۲۰۶ فرد جدید از جمله ۱۷۸ نفر از حامیان مناطق جدا شده شرقی اوکراین را تحریم کرده است.

دولت سوئیس نیز اعلام کرد که این کشور جدیدترین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس راتصویب کرده است.

در مقابل، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه ۳۹۸ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و ۸۷ سناتور کانادایی اعمال می‌کند.

وزارت دفاع روسیه نیز هشدار داد اگر حملات اوکراین به خاک روسیه ادامه یابد، نیروهای روسی به مکان‌هایی در کی‌یف که این تصمیمات از آنجا اتخاذ می‌شود، حمله خواهند کرد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که بندر تجاری ماریوپل تحت کنترل کامل نیروهای روسی قرار دارد.

روز چهارشنبه، ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین هشدار داده بود که نیروهای روسیه برای حملات جدید در استان‌های دونتسک و خرسون کاملا آماده شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا