اجتماعیتحلیل و گزارشجهانسلامتی و زندگیمحیط زیستمقالات

پدر در خانواده‌های «نئاندرتال» از مادر جوان تر بود

طبق یک مطالعه گسترده در مورد ژنهای «نئاندرتال» نشان داد که کودکان نئاندرتال مادران بزرگتر و پدرهای کوچکتر از نظر سنی نسبت به انسانهای مدرن داشتند.

هنگامی که اجداد انسان مدرن ۵۰ هزار سال پیش آفریقا را ترک کرده و به سرزمین های جدیدی روی آوردند، نئاندرتال ها در مقابل آنها ظاهر شدند. این برخورد باعث شد ۲ درصد ژنوم امروزی جمعیت غیر آفریقایی از نئاندرتال ها به ارث برسد.

امروزه ۲٪ از دی‌ان‌ای جمعیت غیر آفریقایی از ژن نئاندرتال تشکیل شده است.

محققان دانشگاه ارهوس دانمارک، شرکت ایسلندی دکُد ژنتیکز و مؤسسه آلمانی مردم شناسی تکاملی ماکس پلانک از داده های ۲۷،۵۶۶ ایسلندی استفاده کرده و تحقیقات گسترده ای انجام داده‌اند تا بفهمند کدام قسمتهایی از ژنوم ما شامل دی‌ان‌ای نئاندرتال می‌باشد و این قسمتها چه نقشی در انسانهای مدرن دارد.

ما انسانهای امروزی در بسیاری از جاها بارها با نئاندرتال ها آمیزش کردیم

هر فردی که اصالتاً آفریقایی نیست، حدود ۲ درصد از دی‌ان‌ای خود را از نئاندرتال ها به ارث می برد. با این حال، این میزان در هر فرد متفاوت است.

نویسندگان این تحقیق موفق شدند با افزودن این نسبت ها با استفاده از ۱۴ میلیون قطعه دی‌ان‌ای نئاندرتال حداقل ۳۸ درصد از ژنوم نئاندرتال را تشکیل دهند.

محققان با مقایسه این دی‌ان‌ای نئاندرتال با ژنوم‌های نئاندرتال و دنیس‌آوا موجود در موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک در لایپزیگ، دریافتند که پوپولاسیون نئاندرتال آمیخته با ایسلندهای مدرن بیشتر از اینکه شبیه نئاندرتال ها در روسیه باشد به نئاندرتال ها در کرواسی شبیه است.

این مطالعه همچنین این را هم کشف کرد که دی‌ان‌ای دنیس‌آوا که قبلاً گمان می رفت فقط در پوپولاسیون  آسیای شرقی و پاپوا گینه‌نو وجود دارد، در جمعیت ایسلندی نیز وجود دارد.

تفاوت در انواع جهش ژنتیکی

در هر نسلی از والدین دی‌ان‌ای خود را به فرزندانشان منتقل می کنند. از طرف دیگر سن والدین نیز تأثیر زیادی بر  انتقال نوع جهش ژنتیکی به فرزندان دارد.

«لوریس اسکوف» از دانشگاه ارهوس و انستیتوی انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک می‌گوید: «هنگامی که جهش‌های ژنتیکی موجود در دی‌ان‌ای نئاندرتال را با دی‌ان‌ای همتایان آنها در انسان مدرن مقایسه کردیم، فهمیدیم که مادران بچه‌های نئاندرتال ها نسبت به پدران‌شان مسن‌تر از آنی‌ست که در انسانهای مدرن مشاهده می‌شود.»

در پایان، محققان می گویند که دی‌ان‌ای نئاندرتال تأثیر نسبتاً جزئی‌ای در سلامتی و ظاهر انسان امروز دارد. از موارد تأثیر دی‌ان‌ای نئاندرتال در بین ایسلندی ها، کمی کاهش در خطر ابتلا به سرطان پروستات، قد کوتاه و کاهش زمان لخته شدن خون می‌باشد.

منبع: مقاله Skov, L., Macià, M. C., Sveinbjörnsson, G., Mafessoni, F., Lucotte, E. A., Einarsdóttir, M. S., … & Schierup, M. H. (2020). The nature of Neanderthal introgression revealed by 27,566 Icelandic genomes. Nature, 1-6.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا