ایران

تاکید نمایندگان پارلمان اروپا بر تروریست شناختن سپاه و پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران

در نشست پارلمان اروپا درباره سرکوب اعتراضات ایران، نمایندگان این اتحادیه بر لزوم قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، تشدید تحریم‌های حقوق بشری تهران و پاسخگو کردن جمهوری اسلامی تاکید کردند.

دیدیه ریندرز، کمیسیونر عدالت و برابری اتحادیه اروپا، با تاکید بر لزوم احترام به حقوق بنیادی مردم ایران در همه شرایط، خاطرنشان کرد: «همه گزینه‌های اتحادیه اروپا برای واکنش به تحولات ایران روی میز است.»

او با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ۶۰ مقام و نهاد جمهوری اسلامی که در سرکوب اعتراضات ایران نقش داشته‌اند، بر آمادگی این اتحادیه برای همکاری با کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر در ارتباط با سرکوب مردم ایران تاکید کرد.

کمیسیونر عدالت و برابری اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه مردم ایران حق دارند به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند، گفت: «خواستار پاسخگو کردن ایران و لغو مجازات اعدام در سراسر جهان هستیم.»

ریندرز خاطرنشان کرد بررسی سرکوب اعتراضات ایران در دستور نشست آینده شورای امور خارجه اتحادیه اروپا خواهد بود.

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، نیز گفت: «اتحادیه اروپا باید به سیاست مبهم خود در قبال جمهوری اسلامی پایان داده و مذاکرات احیای برجام را لغو کند و سپاه را در فهرست تروریسم قرار دهد. اتحادیه اروپا باید «برای آزادی» در کنار مردم ایران بایستد و از آنها حمایت کند.»

نیومن خاطرنشان کرد: «مردم ایران در مبارزه برای حق خود حاضرند کشته شوند. در چنین شرایطی اتحادیه اروپا نباید به ثبات رژیم ایران کمک کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نمی‌تواند هم اعدام‌ها را محکوم کند، هم برای احیای برجام با مقامات ایران روی فرش قرمز برود.»

او گفت: «نباید به جمهوری‌اسلامی اعتباری را بدهیم که در عرضه بین‌المللی به آن نیاز دارد، زمان مماشات به پایان رسیده است.»

 

اوین اینجیر، نماینده سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها، نیز در نشست پارلمان اروپا گفت: «زمانش رسیده که رژیم ستمکار ایران به زباله‌دان تاریخ برود. در این راه، حرف‌های جامعه بین‌المللی کافی نیست و به اقدام‌های ضروری نیاز داریم.»

اینجیر تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید سپاه را در فهرست تروریسم قرار دهد و رهبران جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنان را تحریم کند. مردم ایران از دهه‌ها ظلم به تنگ آمده‌اند.

این نماینده سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها، در پیامی به زبان فارسی خطاب به «ملاها» گفت: «مردم را نکشید، زن، زندگی، آزادی»

هرمان ترتش، نماینده گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا، در سخنرانی خود گفت: اتحادیه اروپا باید سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم قرار دهد، درباره سرکوب مردم ایران تحقیق و تفحص جدی انجام دهد و با اپوزیسیون جمهوری اسلامی ارتباط بگیرد.

ترتش افزود: رژیم ایران یکی از بزرگ‌ترین دشمنان آزادی در جهان است. در حالی که مردم ایران بیش از ۴۰ سال است که از ستم این رژیم ظالم رنج می‌برند، اروپا با جمهوری اسلامی در حال تجارت بوده است.

او هشدار داد: رژیم ایران به دنبال سلطه بر منطقه است و در جنگ اوکراین نیز به روسیه سلاح می‌دهد. جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین نیز نفوذ چشمگیری پیدا کرده است.

دومینیک بیلد، نماینده فرانسه و عضو گروه هویت و دموکراسی در پارلمان اروپا، نیز گفت: «با وجود سیاست مشت آهنین رژیم ایران، بسیاری از زنان ایران بدون حجاب در خیابان‌ها هستند. شرم بر آنهایی که در ایران به دنبال محدودی آزادی زنان هستند.»

ارنست اورتاسون، نماینده ائتلاف آزاد سبزهای اروپا، در نشست پارلمان اروپا گفت: «مصونیت مقامات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران نباید ادامه یابد. باید علیه ناقضان حقوق بشر و عوامل سرکوب تحریم‌های هدفمند اعمال شود و درباره این سرکوب‌ها تحقیق و تفحص بین‌المللی صورت گیرد.»

ارنست اورتاسون خاطرنشان کرد: «حکم‌های اعدام علیه معترضان ایران در دادگاه‌های ساختگی و بر پایه اعترافات اجباری صادر شده‌اند و کمترین رویه قضایی در آنها رعایت نشده است.»

نماینده ائتلاف آزاد سبزهای اروپا هشدار داد: ده‌ها متعرض زندانی در ایران در خطر اعدام قرار دارند و خشونت رژیم ایران در سرکوب معترضان به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

لوکاس ماندل، دیگر عضو پارلمان اروپا، نیز گفت: جمهوری اسلامی تهدیدی برای جهان آزاد است. این رژیم از لحاظ اخلاقی، از درون پوسیده است.

او گفت: فرصت‌هایی که غرب به جمهوری اسلامی داد تا به جامعه جهانی بپیوندند، نتیجه نداد و سرکوبگری این رژیم روزبه‌روز شدیدتر شد.

مالین بیورک، عضو پارلمان اروپا نیز با ستودن شجاعت مردم ایران در ادامه اعتراضات علیه جمهوری اسلامی، با وجود سرکوبگری خشونت‌آمیز رژیم، گفت: اتحادیه اروپا باید برای حمایت از معترضان و توقف اعدام‌ها در ایران از هیچ تلاشی دریغ نکند.

ایزابل سانتوز، نماینده پرتغال در پارلمان اروپا، نیز گفت: «سرکوب معترضان در ایران باید واکنش قاطعانه اتحادیه اروپا را به همراه داشته باشد. باید تحریم‌های جمهوری اسلامی را تشدید کرده و سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم قرار دهیم.»

یکی دیگر از نماینده فراکسیون حزب مردم اروپا نیز در نشست پارلمان اروپا گفت: «نمی‌توان در ارتباط با اعدام‌ها و سرکوب اعتراض‌های ایران به یک واکنش معمولی بسنده کرد. اتحادیه اروپا باید واکنشی قاطع نشان دهد و به طور دقیق سیاست‌های خود را در این زمینه تبیین کنند.»

او افزود: «رژیم ایران علاوه بر سرکوب ظالمانه مردم خود، امنیت جهان را نیز به خطر انداخته است. باید سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم قرار دهیم، تحریم‌های جمهوری اسلامی را تشدید کنیم، از معترضان ایرانی در داخل و خارج حمایت کنیم و به دسترسی اینترنت در ایران کمک برسانیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در مقابل تهدید کردند به اقدامات اتحادیه اروپا پاسخ متقابل خواهند داد. زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: «پارلمان اروپا بداند که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه از سوی آنان (اروپا)، هزینه‌های سنگینی را برایشان در پی خواهد داشت. تحریم سپاه باعث انسداد مسیر مذاکرات و تعامل ایران با آن‌ها خواهد شد.»

اسماعیل کوثری، نماینده تهران، نیز درباره احتمال تروریستی اعلام شدن سپاه توسط اتحادیه اروپا اشاره کرد: «تحریم سپاه هزینه‌های سنگینی را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا