جهانسیاست

سازمان ملل: به هیچ شکل اجازه دسترسی به منطقه اویغورها را نداریم

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، جمعه ۹ مهر، در دفتر این سازمان در ژنو گفت، به هیچ شکل به منطقه خودمختار سین‌کیانگ (ترکستان‌شرقی) اجازه دسترسی ندارند.

روپرت کولويل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، جمعه ۹ مهر، طی نشست خبری در دفتر این سازمان در ژنو اعلام کرد که به هیچ شکل به منطقه خودمختار سین‌کیانگ (ترکستان‌شرقی) اجازه دسترسی ندارند.

کولويل در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره آخرین وضعیت در مذاکرات با چین برای «دسترسی» به منطقه تورکان اویغور، گفت اجازه دسترسی به این منطقه به هیچ شکل نداریم.

وی با بیان اینکه تنها موضوعی که بررسی می‌کنند «اجازه دسترسی» نیست، اظهار داشت ارزیابی که با توجه به اطلاعات موجود در مورد ادعاهای نقض جدی حقوق بشر در منطقه تهیه می‌شود، در حال تکمیل است.

طبق داده های منتشر شده توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده، حدود ۲ میلیون تورک اویغور و مسلمان متعلق به اقلیت های دیگر تحت نام بازآموزی در ترکستان شرقی در اردوگاه های کار اجباری نگهداری می شوند.

طبق اطلاعات رسمی سازمان ملل، بیش از ۱ میلیون تورک اویغور در اردوگاه های کار اجباری در ترکستان شرقی، جایی که دولت پکن اقدام به نسل کشی کرده است، به زور بازداشت می شوند.

در منابع مختلف، با احتساب کسانی که در زندان ها و بازداشتگاه ها نگهداری می شوند، این رقم بین ۳-۴ میلیون نفر تخمین زده شده است.

دولت چین درخواست‌ نمایندگان سازمانهای مردم نهاد، حقوق بشر و سازمان ملل متحد برای سفر به منطقه و بررسی شرایط مسلمانان اویغور از نزدیک را همواره رد کرده است.

پکن در اکتبر ۲۰۱۸ به وجود پایگاه‌های نظامی سری در منطقه ترکستان شرقی که در آن مسلمانان نگهداری می‌شوند، اعتراف کرد. چین در توجیه این سیاست خود مدعی شده که این اقدامات برای “مبارزه با تروریسم” صورت می‌گیرد.

براساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا و دیده‌بان حقوق بشر، از سرنوشت بسیاری از روشنفکران، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان اویغور که در «اردوگاه‌های کار اجباری» چین به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا