ایران

ایران به‌دنبال گسترش همکاری نظامی با چین است

رئیسی: همکاری نزدیکتر با چین برای مقابله با «یکجانبه‌گرایی آمریکا» و «ایجاد ثبات در منطقه» لازم است

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران خطاب به وزیر دفاع چین که اخیرا به تهران سفر کرده است، تمایل دولت خود را برای همکاری نزدیکتر با چین به منظور مقابله با «یکجانبه‌گرایی آمریکا» و «ایجاد ثبات در منطقه» از طریق «همکاری قدرت‌های مستقل و همفکر» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، چهارشنبه 27 آوریل، رئیسی به وی فنگه، وزیر دفاع چین گفت که تهران روابط خود با پکن را «راهبردی» می‌داند. او با تاکید بر تعلیق مذاکرات وین برای احیای توافق «برجام» گفت همکاری دو کشور راهبرد مناسبی برای مقابله با «یکجانبه‌گرایی ایالات متحده» ایجاد خواهد کرد.

وزیر دفاع چین نیز گفت که بهبود روابط ایران و چین امنیت را به ویژه در «شرایط بحرانی و پرتنش کنونی» تامین می‌کند. او سپس با همتای ایرانی خود، ژنرال محمدرضا آشتیانی دیدار کرد، و بنا بر گزارش‌ها از او و دیگر مقامات نظامی ایران برای بازدید از چین دعوت به عمل آورد.

آشتیانی در ملاقات با وزیر دفاع چین به شدت از حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه و جاهای دیگر انتقاد کرد و گفت: «هرجا که آمریکا حضور نظامی داشته است، امواج ناامنی، بی‌ثباتی، شکاف، بدبینی، جنگ، ویرانی و آوارگی به راه افتاده است».

ژنرال چینی در این دیدار گفت که سفر وی با هدف «بهبود همکاری دفاعی راهبردی» بین ایران و چین صورت گرفته است، و به گفته وی این همکاری‌ها تاثیری «چشمگیر» بر «مقابله با یکجانبه‌گرایی» و «مبارزه با تروریسم» خواهد گذاشت.

به گفته «آسوشیتدپرس»، ایران و چین در سال‌های اخیر روابط نظامی خود را افزایش داده‌اند، و نیروهای دریایی دو کشور از بنادر یکدیگر بازدید کرده و رزمایش‌های دریایی مشترک در اقیانوس هند برگزار کرده‌اند.

ایران و چین در سال 2021 یک قرارداد همکاری استراتژیک 25 ساله امضا کردند که شامل فعالیت‌های مختلف اقتصادی از نفت و معدن تا ارتقای فعالیت‌های صنعتی در ایران و همچنین توسعه همکاری‌های حمل و نقل و کشاورزی می‌شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا