جهان

ارتش کره جنوبی: پهپاد کره شمالی وارد منطقه پرواز ممنوع اطراف دفتر ریاست جمهوری شد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد یک پهپاد کره شمالی که چند روز پیش پرتاب شده بود، وارد منطقه پرواز ممنوع اطراف دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی شده است.

در آخرین روزهای سال میلادی گذشته، پنج پهپاد کره شمالی بر فراز حریم هوایی کره جنوبی پرواز کردند که اولین حادثه از این دست طی پنج سال اخیر به شمار می‌رفت.

این اقدام کره شمالی از سوی سئول به عنوان «نقض قلمرو کره جنوبی» توصیف شد و یون سوک یول، رییس‌جمهوری کره جنوبی تهدید کرد در صورت «اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر» از سوی همسایه شمالی خود، توافق نظامی بین دو کره را که در سال ۲۰۱۸ منعقد شده، نقض خواهد کرد.

ارتش کره جنوبی اما با وجود عملیات پنج ساعته شامل استقرار جت‌های جنگنده، نتوانست هیچ یک از پهپادهای کره شمالی را رهگیری کند و این ناکامی را به اندازه کوچک پهپادهای کره شمالی مرتبط دانست.

از سوی دیگر ارتش کره جنوبی گزارش‌هایی مبنی بر نفوذ پهپادها به یک منطقه پرواز ممنوع کلیدی مربوط به دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی و اطراف آن در قلب پایتخت سئول را رد کرد اما روز پنج‌شنبه، سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: «این که (پهپاد کره شمالی) از بالای یونگسان (منطقه‌ای که مقر ریاست جمهوری و وزارت دفاع در آن قرار دارد) عبور نکرده، صحت ندارد.»

به گفته یک مقام نظامی، تحقیقات نشان می‌دهد «مسیر یک پهپاد کوچک دشمن که وارد سئول شده از قسمتی از انتهای شمالی منطقه پرواز ممنوع عبور کرده است».

این مقام با اشاره به ساختمانی که رییس‌جمهوری کره جنوبی در آن کار می‌کند، اضافه کرد: «ما به صراحت اعلام می‌کنیم هیچ مشکلی در مورد امنیت دفتر یونگسان وجود ندارد.»

ارتش کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد با توجه به «سطح فن‌آوری پایین» پیونگ یانگ، کره شمالی «نمی‌تواند اطلاعات معناداری» در مورد کره جنوبی از طریق پهپادهای خود به دست آورد.

با وجود این، یانگ مو جین، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نگران‌کننده است که یونگسان، جایی که مهم‌ترین زیرساخت‌های امنیتی در کره جنوبی در آن قرار دارد، در اوج تنش بین دو کره، مورد نفوذ واقع شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا