نماد سایت Aznews TV

اردوغان از تمایل ترکیه به روابط بهتر با اسرائیل خبر داد و از سیاست اسرائیل در قبال فلسطین انتقاد کرد

ترکیه و اسرائیل در سالهای اخیر، علی رغم روابط تجاری گسترده، سفرای خود را در سال ۲۰۱۸ فرا خواندند.

رئیس جمهور ترکیه پس از نماز جمعه امروز در استانبول در گفتگو با خبرنگاران گفت که ترکیه با “مقامات عالیرتبه” در اسرائیل مشکل دارد و اگر این مسائل نبود، روابط “بسیار متفاوت” بود. او با این حال افزود: “گفتگوها در سطح سازمان‌های اطلاعاتی بین دو طرف قطع نشده، ادامه دارد.”

او گفت: “سیاست فلسطین خط قرمز ما است. پذیرفتن سیاست های اسرائیل در قبال فلسطین برای ما غیرممکن است. اقدامات بی رحمانه آنها در آنجا غیرقابل قبول است. این همان نقطه ای است که ما از نظر رویکرد نسبت به درک از عدالت و تمامیت ارضی کشورها با اسرائیل تفاوت داریم. در غیر این صورت، دوست داشتیم که بتوانیم روابط خود را با آنها بهبود بخشیم.”

وی افزود: “اگر با مقامات اسراییل مشکلی نداشتیم، روابط ما می توانست بسیار متفاوت باشد. ما می خواهیم روابط خود را به نقطه بهتری برسانیم.”

در همین حال، رسانه های اسرائیلی نیز از میانجی‌گری الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان برای بهبود روابط میان دو متحد خود، خبر دادند.

ترکیه و اسرائیل، متحدان سابق، دیپلمات های ارشد خود را در سال ۲۰۱۸ هنگامی که ده ها فلسطینی به دلیل درگیری توسط نیروهای اسرائیلی در مرز غزه کشته شدند، فرا خواندند. با این حال، آنکارا و تل آویو به تجارت خود با یکدیگر ادامه می دهند.

اسرائیل، که امسال روابط خود را با چهار کشور مسلمان رسمیت داده است، روز چهارشنبه گفت که در حال تلاش برای عادی سازی روابط با یک کشور پنجم مسلمان، احتمالاً در آسیا است. تونس روز سه شنبه گفت قصد ندارد روابط خود را عادی کند.

خروج از نسخه موبایل