ایرانجهان

ادامه محکومیت جهانی حمله‌های شیمیایی به مدارس ایران و بررسی این موضوع در پارلمان اروپا

در ادامه موج محکومیت حمله‌های شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران، پارلمان اروپا چهارشنبه آینده در این مورد جلسه تشکیل خواهد داد.

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، از بررسی مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز ایران، در نشست پارلمان اروپا در چهارشنبه آینده و صدور قطعنامه در این مورد خبر داد. او گفت این نشست فرصتی مهم برای ایجاد آگاهی درباره سرکوب مردم ایران و مقاومت شجاعانه آنها است.

از سوی دیگر، کلر چندلر و دیوید ون، دو عضو سنای استرالیا، با ارسال پیام‌های ویدیویی جداگانه به مناسبت روز زن، با ابراز نگرانی از حمله‌های شیمیایی سریالی به مدارس دخترانه در ایران، خواستار تحقیقات مستقل در این خصوص زیر نظر نهادهای بین‌المللی شدند.

کلر چندلر، عضو سنای استرالیا، در این پیام گفت: «جهان از حملات مسموم کننده اخیر به تعدادی از زنان و دختران ایرانی کاملا وحشت زده شده است. هدف قرار دادن بچه ها به این شیوه شرورانه کاملا غیرانسانی است.»

سناتور کلر چندلر با اشاره به اینکه ممکن است دختران دانش‌آموز ایرانی به دلیل نقش فعال خود در خیزش سراسری، هدف این حملات قرار گرفته باشند، خواستار انجام تحقیقات مستقل و تحت حمایت جامعه جهانی در این مورد شد.

سناتور چندلر خاطرنشان کرد: «ما می‌دانیم که رژیم جمهوری اسلامی برای انجام چنین تحقیقاتی قابل اعتماد نیست، چراکه این همان رژیمی است که با خشونت، به حقوق ایرانیان، به ویژه زنان و دختران ایرانی تجاوز می‌کند.»

دیوید ون، دیگر عضو سنای استرالیا، نیز در پیامی ویدیویی به مناسبت روز زن، ضمن ابراز همبستگی با زنان معترض ایرانی گفت: «این رژیم نفرت انگیز، با گاز در حال مسموم کردن دختران دانش آموز در مدارس است. جهان باید در برابر رژیم جمهوری اسلامی بایستد.»

دیوید ون تاکید کرد: «ما به تحریم‌های بیشتری نیاز داریم. دولت استرالیا باید تروریست‌های سپاه پاسداران و دولتی که از آنها برای مسموم کردن دختران دانش آموز در مدارس حمایت می‌کند را تحریم کند.»

این عضو سنای استرالیا افزود: «مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر نمی‌تواند در سال ۲۰۲۳ رخ دهد. دختران جوان به خاطر دفاع از حق آزادی بیان خود، با حمله توسط گاز، مسموم شوند. این اقدام پذیرفتنی نیست. پس در این روز جهانی زن می گویم که در کنار ایران و زنان آن می‌مانم. زن، زندگی، آزادی.»

در همین حال، ۲۴۰ فعال سیاسی و مدنی در واکنش به ادامه مسمومیت‌ها به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته و خواستار اعزام هیات حقیقت‌یاب به ایران برای بررسی علت این حملات شیمیایی شدند.

اعتراضات جهانی به حمله‌های شیمیایی به مدارس دخترانه در حالی رخ می‌دهد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از نخستین موارد مسموم شدن دانش‌آموزان در قم وارد میدان شده و با وجود کشف «علل برخی حوادث قبلی، عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش شده، موجب تأمل در اطلاع رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد.»

وزارت اطلاعات بدون توضیح درباره نتایج تحقیقات خود و همچنین بدون اشاره به اطلاعیه وزارت کشور درباره بازداشت چند نفر اعلام کرد که «تحقیقات و پیگیری‌های» خود را «تا حصول نتیجه‌ قاطع و نهایی ادامه خواهند داد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا