خاورمیانه

پرتاب ده‌ها راکت به شمال اسرائیل توسط حزب الله لبنان

حملات هوایی و گلوله باران جنوب غزه توسط اسرائیل ادامه دارد و گزارش شده که شهرهای خان یونس و رفح هدف قرار گرفته‌اند. گزارش شده در خان یونس بیش از بیست نفر کشته شده‌اند.

حزب الله لبنان گفته است در واکنش به کشته شدن یک فرمانده ارشد حماس در بیروت، ده‌ها راکت به سوی شمال اسرائیل پرتاب کرده است.

ارتش اسرائیل گفته است نزدیک به ۴۰ راکت از لبنان به منطقه کوه مرون در شمال اسرائیل پرتاب شده است. تا کنون گزارشی درباره خسارات احتمالی مخابره نشده است.

حزب الله لبنان مدعی شده است که با ۶۲ پرتابه یک پایگاه نظامی اسرائیل را در منطقه هدف قرار داده است. این گروه گفته است امروز شنبه به پایگاه کنترل ترافیک هوایی در مرون حمله کرده است.

این گروه گفته است این حمله «پاسخ اولیه» به ترور صالح العاروری است.

  • غزه
  • رهبران حماس
  • مردم در بیمارستان الاقصی پس از حمله اسرائيل
  • سربازان اسرائیل

صالح العاروری، معاون شاخه سیاسی حماس و رهبر این گروه در کرانه غربی در پی حمله پهپادی به دفاتر حماس در حومه‌ جنوبی شهر بیروت در لبنان کشته شد.

ارتش اسرائیل از اظهارنظر درباره هدف قرار دادن دفتر گروه حماس در حومه جنوبی بیروت که به کشته‌ شدن صالح العاروری و دو نفر از فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام منجر شد، خودداری کرده است.

هشدار سازمان ملل در مورد وضعیت غزه

بمباران غزه در حالی ادامه دارد که سازمان ملل متحد هشدار داد که غزه «غیرقابل سکونت» شده است.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه از حملات اسرائیل در بامداد روز شنبه به شهر رفح در جنوب غزه خبر دادند، جایی که صدها هزار نفر از درگیری‌ها در آن پناه گرفته‌اند.

سازمان ملل متحد در مورد تشدید بحران انسانی به دلیل قحطی و گسترش بیماری‌ها هشدار داده است.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل هشدار داده که درگیری‌ها، سوءتغذیه و کمبود خدمات بهداشتی باعث ایجاد چرخه مرگباری شده است که بیش از ۱.۱ میلیون کودک را در غزه تهدید می‌کند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شب گذشته گفت نیروهای اسرائیلی «به نبرد در تمام بخش‌های نوار غزه، در شمال، مرکز و جنوب ادامه می‌دهند.»

تلاش‌های دیپلماتیک

دیپلمات‌های ارشد غربی برای افزایش کمک‌ها به غزه و کاهش تنش‌های فزاینده به منطقه سفر می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است دور جدیدی از گفتگوها را در مورد مناقشه با رهبران منطقه آغاز کند. آقای بلینکن روز شنبه ابتدا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در استانبول دیدار خواهد کرد و سپس با رهبران چند کشور عربی دیدار می‌کند و بعد به اسرائیل سفر خواهد کرد.

اولویت آمریکا جلوگیری از تبدیل شدن جنگ به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر و تضمین افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی است.

انتظار می‌رود آقای بلینکن برای آزادی سایر گروگان‌های در دست حماس و برنامه ریزی برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ هم مذاکره کند.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هم روز جمعه برای گفتگو در مورد غزه و افزایش تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، به بیروت سفر کرد.

وزیر امور خارجه آلمان قرار است به کشورهای منطقه سفر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا