جهان

اردوغان: باید از اقدامات آسیب‌زا به ساختار و بافت کرکوک دوری کرد

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر بافت متنوع جمعیتی و فرهنگی شهر کرکوک عراق، خواستار خودداری از اقدامات آسیب‌زا به بافت جمعیتی و فرهنگی منطقه شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راه بازگشت از شهر سوچی روسیه به آنکارا در گفتگو با خبرنگاران حاضر در هواپیمای ریاست جمهوری، با اشاره به تحولات اخیر در استان کرکوک عراق، خواستار اجتناب از اقدامات آسیب‌زا به ساختار و بافت جمعیتی کرکوک شد.

اردوغان با تاکید بر هویت ترکمنی استان کرکوک عراق تصریح کرد: سرزمین ترکمن کرکوک منطقه‌ای است که مردم با فرهنگ‌های مختلف در آنجا در صلح زندگی می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: برای صلح و آرامش منطقه باید از اقداماتی که به ساختار و بافت جمعیتی کرکوک آسیب می‌زند، دوری کرد. هر اقدامی در این راستا به معنای تخریب یکپارچگی عراق است.

رئيس‌جمهور اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به درگیری میان قبایل عرب با گروه تروریستی پ.ک.ک در مناطق شمال سوریه، گفت: قبایل عرب صاحبان اصلی آنجا هستند. پ.ک.ک و ی.پ.گ صاحب آنجا نیستند بلکه تروریست هستند.

او با هشدار نسبت به گروه‌های و کشورهای حامی گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ ادامه داد: هر سلاحی که به این گروه تروریستی داده می‌شود، در خدمت ادامه خونریزی در منطقه و برهم زدن تمامیت ارضی عراق و سوریه استفاده خواهد شد. کشورهایی که از گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ حمایت می‌کنند باید متوجه این موضوع باشند که این گروه از طریق فعالیت‌های تروریستی خود مردم منطقه را از حق زندگی محروم کرده است.

اردوغان عنوان داشت: گروه‌های تروریستی از انجام هیچ کشتار و قتل‌عامی به منظور کنترل منابع نفتی دیرالزور دریغ نکرده اند. هشدارهای لازم را در این زمینه به کشورهای مخاطب داده‌ایم و خواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود از ادامه تلاش‌های آنکارا به منظور تبدیل ترکیه به هاب انرژی منطقه خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته ترکیه را به هاب گاز طبیعی تبدیل خواهیم کرد. درحال نزدیک شدن به اهداف مربوط به تبدیل ترکیه به هاب انرژی منطقه و جهان هستیم.

او افزود: برنامه‌ای برای ایجاد مرکز توزیع گاز طبیعی داریم. در مورد این طرح با روسیه گفت‌وگو خواهیم کرد. می‌خواهیم کشورمان را به مرکزی فراتر از خطوط تراکیه تبدیل کنیم.

اردوغان همچنین به تلاش‌هاب برای دستیابی به صلح در سوریه اشاره کرد و گفت: رژیم اسد باید مطابق با واقعیت‌های میدانی عمل کرده و از انجام اقدامات مخرب خودداری کند. متأسفانه بشار اسد تنها نظاره گر اقدامات انجام شده در چارچوب فرمت ترکیه، روسیه، ایران و سوریه در خصوص عادی سازی روابط است.

رئیس جمهور ترکیه درباره پیشنهاد جدید سازمان ملل به روسیه در رابطه با کریدور غلات دریای سیاه نیز توضیح داد: دبیر کل سازمان ملل متحد در 28 اوت یک مکانیسم واسطه‌‌ای که از تراکنش سوئیفت حاصل می‌شود را به مسکو پیشنهاد داده است.

رجب طیب اردوغان به افزایش احساسات ضد غربی در میان مردم کشورهای آفریقایی اشاره کرد و افزود: از سویی شاهد خیزش مردم کشورهای آفریقایی هستیم و از سوی دیگر نیز کشورهایی قرار دارند که به دنبال ساکت کردن و توقف این احساسات درکشورهای آفریقایی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا