جهان

خبر باز شدن راهرو نخجوان و خریداری زمین پنج برابر بیشتر از قیمت واقعی در قارص و ایغدیر 

توافقنامه سه جانبه ۱۰ نوامبر برای خاتمه دادن به جنگ قره باغ، همچنین افتتاح یک راهرو حمل و نقل بین نخجوان و آذربایجان، معروف به راهرو زنگه‌زور را پیش بینی می کند. 

توافقنامه سه جانبه ۱۰ نوامبر برای خاتمه دادن به جنگ قره باغ، که منجر به تسلیم ارمنستان شد، همچنین افتتاح یک راهرو حمل و نقل بین نخجوان و آذربایجان، معروف به راهرو زنگه‌زور را پیش بینی می کند.  مقدمات احداث این راهرو منجر به افزایش شدید تعداد افرادی که مایل به خرید زمین در مناطقی از تورکیه که هم‌مرز با ارمنستان است، شده است. به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های تورکیه، این سخنان از طرف گوکسل گول‌بی، رئیس انجمن مبارزه با ادعاهای بی اساس ارامنه (آسیم‌در) بیان شد.

گوکسل گول‌بی گفت: “پس از جنگ قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان، تصمیم گرفته شد که راهروی زنگه‌زور بین نخجوان و آذربایجان افتتاح شود. بازرگانان داخلی و خارجی وقتی خبر باز شدن زمین و راه آهن عبوری از این منطقه را شنیدند توجه خود را به قارص و ایغدیر معطوف كردند.”

رئیس آسیم‌در افزود، از میان برداشته شدن مشكل اشغال قره باغ كه باعث بسته شدن مرزهای توركیه با ارمنستان توسط توركیه شد، همچنین باعث بروز شایعاتی درباره گشوده شدن مرزها شده است. در نتیجه این گزارش ها، بازرگانان یا شرکت های خارجی با منشا ناشناخته در حال هجوم به منطقه هستند و می خواهند زمین های قارص و ایغدیر را به قیمت پنج برابر ارزش خود خریداری کنند.

وی گفت: “ما از شهروندان خود در قارص و ایغدیر می خواهیم هنگام فروش زمین های خود مراقب باشند و اگر موارد مشکوکی دیدند، آن را به نهادهای امنیتی گزارش دهند.”

گوکسل گول‌بی احتمال ارتباط این تاجران یا شرکت های خارجی با دیاسپورای ارمنی را منتفی نمی داند. زیرا در دهه ۹۰  ارامنه با دیدن اهمیت استراتژیک منطقه در آینده، سعی در خرید زمین از ایغدیر داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا