نماد سایت Aznews TV

برگزاری اولین جشنواره ملی آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور در زنجان

 جشنواره ملی آئینی سنتی ترک‌زبانان کشور دارای ۲ بخش اصلی شامل، هنر‌های بومی، آیینی و سنتی بر اساس قصه‌ها و حکایت‌های ترکی، بازی‌های کهن و آیین‌های ترکی و نیز بخش جنبی شامل، قصه‌های آشیقی و اساطیری، نقالی و پرده‌خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی است.

همچنین قرار بود بخشی از اجراهای این جشنواره در سبزه میدان شهر زنجان و در محیطی رو باز به اجرا در آید که امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان صبح روز پنجشنبه ۲۷ مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به دلیل آنچه برودت هوا خوانده؛ خبر از انتقال همه اجراهای این جشنواره به فرهنگسرای امام زنجان داد.

در نخستین روز جشنواره از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۰۰ «نوروز قنداب، آیین آب، نقل کوراوغلو و جعفر پاشا، اوزییغما، بابا نیسان، تکمچی‌نین ناغیلی، کرم و یئنه یاپراقلار دوشور» به اجرا در می آید. روز جمعه ۲۸ مهر از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۰۰ «شاه اسماعیل، آغ قویون قارا قویون، آشیق غریب و شاه صنم، نقل کوراوغلو و جعفر پاشا، کوسا کئچل و اصلی و کرم، یئنه یاپراقلار دوشور و برگزاری کارگاه آموزشی شناخت آیین‌ها و سنت‌ها در ساعت ۱۰:۳۰ و روز شنبه ۲۹ مهرماه (صبح ۱۱ تا ۱۲:۱۰) و (عصر ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۰۰) «سارای، تکمچی‌لر و یئتیم سیدی، تیلیم خان و مهری، آغ قویون قارا قویون، تاپدیق، تکمچی‌نین ناغیلی و آشیق آلی و اسمر خانیم» برگزار خواهد شد.

گفتنی است امیر سهامی دبیر این جشنواره در پیامی به مناسبت افتتاح آن، یکی از محورهای اساسی این جشنواره را «دستیابی به روشی علمی و هدفمند برای بازتعریف و بازشناسی آیین‌ها، نمایش‌های آیینی، تظاهرات نمایشی و سایر ارزش‌های فرهنگی فراموش شده برای حفظ، ارتقاء و انتقال این ارزش‌ها به نسل جدید» عنوان نمود.

ضمنا در اطلاع‌رسانی‌های پیشین دبیرخانه این جشنواره خبر از راه‌یابی هنرمندانی از ۴ استان استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و خراسان شمالی داده بود. این در حالی است که در آخرین اطلاع‌رسانی دبیرخانه این جشنواره خبر راه‌یابی هنرمندانی از استان‌هایی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین منتشر شده است.

خروج از نسخه موبایل