ایرانسیاست

به خاطر انتقاد از سپاه، سخنان معاون ارتش ایران حذف شد

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) مصاحبه‌ ویدیویی‌ای را که با دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران انجام داده بود، ساعاتی پس از انتشار حذف کرد.

 

حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه که با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» روز یکشنبه ۱۱ خرداد منتشر و سپس حذف شد به مواردی از نادیده گرفته شدن و بی‌اهمیت نشان داده شدن ارتش از سوی دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرده و به‌طور تلویحی از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی سپاه پاسداران انتقاد کرده بود.

لازم به ذکر می باشد که بخش هایی از این مصاحبه پس از حذف شدن، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش ایران در بخشی از این گفت‌وگو، می‌گوید «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد فعالیت اقتصادی شوند و ارتش تلاش کرده مطابق سیاست‌های ابلاغی وارد فعالین اقتصادی نشود همان طور که ما در سیاست هم دخالت نمی‌کنیم.»

وی سپس می گوید «آیا این معنی‌اش این است که سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست. ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم، اما وارد سیاست نمی‌شویم. چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

او درباره فعالیت های اقتصادی نظامیان همچنین می‌گوید‌ «به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی شوند چون از اصل قضیه خود دور می شوند.»

گفتنی اس که فرماندهان سپاه بر حضور این نیروی نظامی در فرایندهای سیاسی و فعالیت های اقتصادی کلان ایران تاکید دارند.

دریادار سیاری همچنین از بایکوت ارتش در دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی، از جمله در صدا و سیما و فیلم‌های خاص، انتقاد کرده و می گوید پس از پخش اظهاراتی اشتباه درباره آب‌های سرزمینی ایران و کوتاهی ارتش، «قانونی شکایت کردم، برای رئیس صدا و سیما هم نامه نوشتم» اما کسی پاخگو نشد.

آقای سیاری معتقد است که «چیزی پشت پرده هست. در همین سیستم صدا و سیما».

این فرمانده نظامی ایران می گوید با این همه امروز به ما می‌گویند که در فلان عملیات عکس‌تان کو، تصویرتان کو، هنوز هم کسی حق ندارد با دوربین فیلمبرداری توی پست فرماندهی ما برود. این آموزش ارتش است و حتما منافعی دارد اما شما نگاه کنید توی سپاه پاسداران و بسیج هر گروهی یک فیلمبردار همراهش هست.

وی اضافه می‌کند« اعتقاد نداریم که هر حرکتی ارتش انجام می‌دهد، باید رسانه‌ای کند، مگر در ارتش‌های دنیا هر حرکتی انجام می‌دهند رسانه‌ای می‌کنند؟»

حبیب‌الله سیاری در پیوند با این سخنانش با انتقاد ضمنی از اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران، می افزاید «ما باید کارمان را انجام بدهیم، دلیلی نداریم که هر حرکتی انجام می‌دهیم رسانه‌ای کنیم، مگر ما شرکت تولید یخچالیم، مگر ما شرکت ساختمانی هستیم، مگر ما شرکت تولید دوربین هستیم؟»

او در ادامه می گوید «لازم نیست که من هر روز بگویم که ببینید من چقدر کار می‌کنم، ببینید من چی ساختم، ببنید من چطور زیر دریا می‌روم. اینها را دشمن مورد استفاده قرار می‌دهد.»

دریادار سیاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زیر سایه سپاه رفتن نقش ارتش در جنگ هشت ساله می‌گوید‌ «دریا که کلا در اختیار ارتش بود. نیروی دریایی سپاه سال ۶۵ شکل گرفت … کجا می توانید بگویید که ارتش نبوده؟»

او در ادامه می گوید:‌ «شما البته فیلم می سازید که یک سیدی، یک حاجی‌ای با یک تیربار ژ-۳ و یک دستی یک لشکر را ظرف ۲۴ ساعت از بین می برد. اگر این طور است، ظرف ۱۲ شبانه روز ۱۲ لشکر عراق از بین می رفت دیگر! هشت سال (جنگ)‌ برای چی بود؟»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا