آذربایجانایران

آژانس مین روبی آذربایجان: ارمنستان ۸ فرمول را در مورد میادین مین به آذربایجان ارسال کرده است که دقیق نیستند

طرف ارمنی ۸ فرمول میادین مین در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان به طرف آذربایجان ارائه کرد.

بر اساس اطلاعاتی که آژانس مین روبی جمهوری آذربایجان داده است، فرم های ارسالی عمدتاً شامل یادداشت های مربوط به مناطق مین گذاری شده در محدوده مروداغ کلبجر است.

بر اساس مقررات فنی، اطلاعات مربوط به نقاط مرجع، انواع، اعداد، فواصل بین مین های مدفون، روش های دفن و اختفا در قالب میادین مین ثبت می شود. اما مانند قبل، اطلاعات فرم های ارسالی اخیر نادرست، غیر قابل اعتماد و ناقص است. پس از تجزیه و تحلیل و پردازش فرم ها مشخص شد که داده های ثبت شده با میدان های مین واقعی مطابقت ندارد و مختصات نقاط مرجع نادرست و بی فایده است.

به طور کلی، فرم های ارسال شده توسط ارمنستان در زمینه میادین مین، برخی از مناطق در امتداد خط تماس سابق را پوشش می دهد. هنوز اطلاعاتی درباره بخشی از خط تماس سابق که از مناطق خوجاوند، ترتر و گورانبوی می‌گذرد و همچنین مناطقی که یگان‌های نظامی ارمنستان هنگام عقب‌نشینی در نوامبر ۲۰۲۰ مین‌گذاری کرده‌اند، ارائه نشده است.

لازم به ذکر است که صحت اطلاعات ارائه شده توسط ارمنستان در سال ۲۰۲۱ در مورد میادین مین مدفون در مناطق آغدام، فضولی، جبرائیل و زنگیلان ۲۵ درصد بوده است.

اگر به آمار حوادث مین نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که نه تنها مناطق در امتداد خط تماس سابق، بلکه سکونتگاه‌ها، مزارع کشاورزی، سواحل رودخانه‌ها، توده‌های جنگلی، گورستان‌ها به شدت آلوده به مین هستند. پس از جنگ دوم قره باغ، ۲۴۷ نفر از ۳۴۵ قربانی مین به درجات مختلف در نتیجه حوادث مین در خارج از خط تماس سابق کشته یا مجروح شدند.

مین گذاری انبوه مناطق غیرنظامی نقض جدی قوانین بین المللی و جنایت علیه بشریت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا