ایرانسیاست

تبديل سفارت سابق آمریکا در ایران به کارگاه تولید ماسک مقابله با کرونا توسط بسیجیان

تصرف سفارت آمریکا در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی، «تسخیر لانه جاسوسی» خوانده می‌شود که به دوران 444 روزه از دشمنی سیاسی-نظامی میان دولت انقلابی ایران و آمریکا گفته می‌شود.

با شیوع کرونا در ایران، ساختمان سفارت سابق آمریکا در تهران، توسط عده‌ای بسیجی با عنوان «نیروهای جهادی» تبدیل به کارگاه تولید ماسک و مواد ضدعفونی شد.

شیوع ویروس کرونا که در ابتدا توسط مقامات جمهوری اسلامی انکار و پنهان شد، حالا بار دیگر فرصتی پیش آورده تا آمریکاستیزی «نیروهای بسیج» را نشان دهد. برخی از دانشجویان که خود را با عنوان «نیروهای جهادی» معرفی می‌کنند، ساختمان سفارت سابق آمریکا در تهران را تبدیل به کارگاه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کردند.

شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز با تهیه گزارشی در این باره با عنوان «تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در لانه جاسوسی»، دوشنبه 11 فروردین 1399، با افرادی که در این کارگاه مشغول به کار هستند، گفت‌وگو کرد.

تصرف سفارت آمریکا در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی، «تسخیر لانه جاسوسی» خوانده می‌شود که به دوران 444 روزه از دشمنی سیاسی-نظامی میان دولت انقلابی ایران و آمریکا گفته می‌شود.

در تاریخ 13 آبان 1358 (4 نوامبر 1979) با حمله تعدادی از فعالان دانشجویی موسوم به «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران، این بحران آغاز و با به گروگان گرفته‌ شدن دیپلمات‌های آمریکایی به یکی از عمده‌ترین بحران‌های بین‌المللی تبدیل شد. نخستین تحریمات اقتصادی آمریکا علیه ایران، در این جریان وضع شد.

بر اساس گزارش شبکه خبر، هدف این کارگاه «امدادرسانی به هموطنان برای مقابله با کرونا» عنوان شد.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، از برپایی 200 کارگاه از این نوع در سراسر ایران خبر داد که 20 هزار نفر در آن مشغول فعالیت هستند.

به گفته وی، روزانه حدود 10 هزار ماسک و مقادیر زیادی محلول ضدعفونی کننده در این کارگاه تولید و سپس در مناطق کم‌برخوردار توزیع می‌شود.

این در حالی است که رسانه‌های ایران بارها از کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده گزارش منتشر کردند.
اغلب شهروندان از کمبود دارو، ماسک، محلول و ژل ضدعفونی‌کننده و دیگر امکانات لازم برای مبارزه با بیماری فراگیر ناشی از ویروس کرونا گله‌ کرده‌اند.

بر اساس گزارش آفتاب‌نیوز، این روزها پشت شیشه اغلب داروخانه‌ها نوشته شده است: «ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی کننده نداریم».

در ادامه این گزارش آمده است: «اگر هم مردم با سماجت وارد داروخانه شوند، هنوز کلمه ماسک از دهان‌شان خارج نشده که پرسنل داروخانه همه با هم می گویند: «محصولات کرونایی نداریم».

بر اساس این گزارش، دستکش‌های یک بار مصرف موسوم به لاتکس در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود و اگر هم یافت شود به این صورت است که جعبه‌ای را باز کرده‌اند و چند عدد محدود در اختیار مردم قرار می‌دهند، در مترو فروخته می‌شود؛ ماسک فیلتردار هم در مترو هست.

در ادامه این گزارش آفتاب‌نیوز نوشت: «ماسک‌های فیلتردار معمولی که در گذشته‌ای نه چندان دور پنج هزار تومان، سه هفته پیش هشت هزار و 500 تومان، دو هفته پیش 18 هزار و 500 تومان و چند روز پیش 20 هزار تومان فروخته می‌شد، اکنون بین 25 تا 50 هزار تومان از سوی برخی فروشگاه‌ها -به جز داروخانه- خرید و فروش می‌شود.(ماسک‌های ساده نیز که دولت می‌گوید قیمت آن 410 تومان است اولا پیدا نمی‌شود و اگر هم داروخانه‌ای داشته باشد، به قیمت 4000 تومان می‌فروشد!)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا