خاورمیانهسیاست

سخنگوی وزارت خارجه ایران: ایجاد پایگاه ترکیه در سوریه قابل قبول نیست!

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز در کنفرانس خبری خود اظهار داشت: ایجاد پایگاه توسط ترکیه در سوریه غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری خود در مورد عملیات چشمه صلح ترکیه ادعا کرد: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط تمام کشور ها رعایت شود ما توافق آدانا را در این رابطه داریم که راه روشن را نشان می دهد، ایران هم آمادگی خود را برای کمک به حل مشکلات دو کشور اعلام کرده.

 

موسوی افزود: ترکیه ای ها می توانند در سرزمین خود هر پایگاهی را بخواهند ایجاد کنند اما ایجاد پایگاه های ترکیه در سوریه غیر قابل قبول است و این به نوعی تعرض به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشوری مستقل عضو سازمان ملل است که ایران هم با آن موافق نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود : راه حل مشکلات منطقه در هیچ کجا به ویژه در منطقه ی سوریه لشکر کشی نیست، هر مشکلی هست باید از طریق گفتگو رفع شود ما هر دو کشور را برای این گفتگو تشویق کردیم و اقدامات عملی را هم در راستای توقف خشونت انجام دادیم و صراحتا امیدواریم این مشکل حل شود.

بنا به ادعای موسوی: ایران از ابتدای بحران سوریه نشان داد خواهان کاهش تنش در منطقه است وبعد از شروع عملیات چشمه صلح هم تمام تلاش را کرد تا این موضوع متوقف شود و مخالفت خود را با این عملیات اعلام کرد.

در حالی سخنگوی وزارت خارجه ایران این سخنان را ایراد می کند که بنا به اذعان کارشناسان منطقه ای، طی سالیان گذشته حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه با عناوین مختلف از جمله «مدافع حرم»، باعث پیچیده تر شدن موضوع سوریه، افزایش تنش ها و همچنین آوارگی میلیون ها سوریه ای را در پی داشته است.

لازم به ذکر است که عملیات چشمه صلح توسط ارتش ترکیه با هدف پاکسازی شمال سوریه از وجود عناصر تروریستی جهت بازگشت و اسکان نزدیک به چهار میلیون نفر از پناهندگان سوری که در ترکیه به سر می برند آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا